By og land hand i hand

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger. «By og land hand i hand» er Aps berømte slagord fra 1933. Stortingsrepresentant Tore Hagebakken uttrykte i RB forleden at AP vil børste støv av det gamle slagordet. Det gamle Ap skal løftes fram igjen.

Ap vil at distriktspolitikk skal gjennomsyre hele partiprogrammet deres, men spørsmålet er om det er troverdig. Sp tviler. Ap satser på sentralisering og på «byene». Partiet definerer dem som distrikt. Bygdene er periferi og glemmes. Ap står nå foran en historisk avgjørelse som vil ramme utrolig mange mennesker, familier, barn og eldre, også næringslivet i bygdene. Ap vil legge ned 4 skoler. 220 elever, fra 5–6 års alderen til 12 år, vil berøres. Skal virkelig barna bruke en større del av livet deres på buss, fordi vi som politikere prioriterer annerledes? Det vil gi dem mindre tid til samvær og fritidsaktiviteter, – og mer tidspress på foreldrene. Mange undervurderer de negative følgene av lengre skoleskyss. Barneombudet har presisert at i henhold til barnekonvensjonen art. 3 skal kommunen i saker som berører barn, bl. annet skolenedleggelser ta hensyn til hva som er barnets beste.

Nedleggelser av skoler påvirker samfunnet. Det er trist å se en nedlagt skole. Det betyr en svekkelse av lokalsamfunnet og oppvekstmiljøet for barna. Samlingspunktet blir borte. Bygda og familiene mister et tilbud. Bygda mister en attraksjon. Skolenedleggelser er negativt for tilflytting. Unge mennesker tiltrekkes ikke av bygder uten skoler og barnehager. Flere har allerede varslet at de vil flytte. De har jobb i Lillehammer. I dag opplever de nærhet til skole, barnehage og natur. Det var derfor de flyttet dit. Morgendagen vil bli annerledes.

Det er ingen naturlov at større skoler er bedre for elevene og lokalsamfunnet enn små skoler. Forskning viser dette. Mange små skoler er på landstoppen. En av dem finner vi blant våre skoler. Det understrekes at det ofte er bedre individuell oppfølging av elevene på små skoler.

Det gjorde noe med de fleste av oss i utvalget for oppvekst da vi møtte alle representantene for skolene. Vi opplevde miljøene, fellesskapet, samarbeidet og dugnadsviljen. Vi opplevde glade og engasjerte barn, et variert fagmiljø, både et godt inne og utemiljø. Vi var vitne til koding, programmering og roboter, utedager knyttet til ulik fagopplæring i flere fagområder og elever som vektla trygghet og fellesskap. Lokalsamfunnet ble dradd inn i undervisningen, også foreldrene. Et skolemiljø som mange vil misunne dem. Et skolemiljø som Ap, SV og Høyre vil avskaffe.

Elevene vektla verdien av fellesskapet på tvers av klassetrinnene. Spørsmålet er, vil de oppleve dette i morgen?

I planstrategien for Ringsaker kommune står det; Barn og unge i Ringsaker skal ha gode levekår, utviklingsmuligheter og trygge oppvekstmiljø. Oppvekstkommunen Ringsaker satser på skole, barnehage og kultur. Det skal være attraktivt for familier å bosette seg i kommunen. Sp vil gjøre alt for å oppfylle dette, spørsmålet er, får vi Ap med på laget?

Vi står foran et stortingsvalg. «By og land hand i hand» må etterleves.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags