Jubler for dobbeltspor til Hamar

Tor Andre Johnsen fikk med seg et samlet Frp til å kreve at regjeringen måtte starte opp igjen utbyggingen av dobbeltsporet på Dovrebanen

Tor Andre Johnsen fikk med seg et samlet Frp til å kreve at regjeringen måtte starte opp igjen utbyggingen av dobbeltsporet på Dovrebanen Foto:

Av
DEL

LeserbrevFredag 19/6 vedtok Stortinget revidert nasjonalbudsjett. FrP fikk gjennomslag for flere krav bl.a. at utbyggingen av dobbeltsporet på Dovrebanen måtte starte opp igjen. Dobbeltsporet til Hamar er enda en ny gigantinvestering på mange milliarder til bedre infrastruktur i Innlandet. Nå som FrP først har sørget for 4-felt E6 helt til Moelv, så er det full fokus på Dovrebanen og dobbeltspor.

Enigheten rundt revidert statsbudsjett som FrP vant fram med ovenfor regjeringen er en fantastisk seier for Frp, for folk flest, Innlandet og for hele landet.

Ett av de største og viktigste samferdselsseirene, ikke bare for Frp, men for hele Jernbane-Norge i revidert – er at arbeidet med utbygging av dobbeltsporet på indre Inter City på Dovrebanen fram til Åkersvika, skal starte opp igjen nå i år. Det er avgjørende viktig for å opprettholde framdriftsplanen om å være ferdig til Åkersvika i 2026.

FrP er meget fornøyd med at vi for andre gang vant kampen om å videreføre dobbeltsporutbyggingen fra Eidsvoll gjennom nabokommunen Stange og videre til Hamar. Prosjektet ble startet av FrP sin samferdselsminister Jon Georg Dale høsten 2019, og det kom som lyn fra klar himmel at så fort Frp gikk ut av regjering ble prosjektet stoppet. Sett i lys av at det var og er et prosjekt som «går på skinner» med full kostnadskontroll, så var det veldig overraskende. Men gleden ble desto større og jubelen sto i taket da vi ble enige med H, KrF og V om å starte opp igjen arbeidet.

Nå ser Frp fram til at Samferdselsministeren gir BaneNOR beskjed om å starte opp igjen prosjektet og vi stoler på at det vil skje så fort som mulig, og dvs. umiddelbart, slik at vi ikke mister mer dyrebar tid enn de månedene vi allerede har mistet.

Det er for øvrig litt spesielt og ekstra morsomt at det var undertegnede, en ihuga bil og veg entusiast fra FrP, som knapt kjører tog, som måtte ta opp kampen for og startet opp igjen utbyggingen av dobbeltsporet på Dovrebanen. FrP er vel heller ikke mest kjent for å være et togparti, men det er vi faktisk. FrP er opptatt av fleksibilitet og valgfrihet. Og her på det sentrale Østlandet er det så helt klart behov og marked for BÅDE veg og bane – det passer som hånd i hanske.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags