Taxitrøbbel?

Av
DEL

LeserbrevSenterpartiet gjør seg høye og mørke, og mener regjeringen raserer drosjetilbudet i distriktene. De kan umulig ha forstått saken.

Bakgrunnen for saken er at konkurransen i drosjemarkedet i Norge fungerer for dårlig. Drosjenæringen opererer fremdeles etter reguleringsbestemmelser som ble innført på 40-tallet.

Det er fylkeskommunen som bestemmer et tak for hvor mange løyver det skal være. Det betyr at de som har løyve nødig gir dem fra seg, selv om det er nedgang i markedet, fordi det kan være vanskelig å få dem tilbake. Det betyr også at det blir vanskelig for nye aktører å få løyve til å kjøre drosje, selv om det er oppgang i markedet.

De foreslåtte endringene i drosjeregelverket innebærer at det ikke lenger vil være begrensninger i antallet løyver. Det blir færre krav til innehaveren av løyvet, men flere krav til sjåførene.

I distriktene åpner regelverket for at fylkeskommunen kan tildele eneretter til en eller flere løyvehavere. Etter definisjonen vil det gjelde hele Innlandet, med unntak av Hamar. Eneretten vil i praksis fungere på samme måte som dagens behovsprøving i perioden den gjelder. Den viktigste forskjellen er at det blir anbudsprosesser hvert 5 år. Det vil sikre at tjenestene kan tilpasses skiftende behov.

De nye drosjereglene er en delegering av myndighet til fylkeskommunen, som kan sette tydelige minimumskrav til drosjetilbudet. Det kan være krav om tilgjengelighet, priser, åpningstider og materiell. Det vil være fylkeskommunen som må betale for de betingelsene som ikke kan leveres på kommersielt grunnlag.

I Høyre har vi tillit til at våre lokale og regionale folkevalgte organ kan gjøre gode beslutninger, også der andre partier enn vårt eget har flertall. Det er verdt å minne Senterpartiet om at de selv er en betydelig del av koalisjonene som styrer Hedmark og Oppland i dag, og de ligger an til et historisk godt valg i det nye Innlandet fylke på meningsmålingene.

Hvis det er en rasering de frykter, hvem er det egentlig de har mistillit til?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags