Sjamaner i Moelv

Av
DEL

LeserbrevVi her i Ringsaker omgås jo ikke de som kaller seg sjamaner til daglig, så når en hører om besøket ved Tolvsteinsringen i Moelv nylig, kan en bli litt nysgjerrig. Men to damer, Inger Lise Nervik og Rita Helmi Toivosdatter Laakso er begge sjamaner og var av de som ville besøke forfedrene sine. Rita sitt etternavn høres samisk ut og sjamanisme vet vi var en del av den førkristne samiske kulturen som de også hadde nord i Russland. Ved den typiske sibirske sjamanismen vil den kommende sjaman motta sitt kall fra åndene. Sjaman betyr leder, den som vet, og opplæring kan en få ved en sjamanskole. Sjaman kan en si er en mellommann mellom menneskenes samfunn og åndene. Vi kan vel si at dette er en av verdens eldste spirituelle tradisjoner. I 1970 årene oppsto «nysjaminismen» under påvirkning av antropologen Carlos Castanedas bøker om den meksikanske sjamanen Don Juan. Denne «nysjaminismen» har i hovedsak vært et nordamerikansk fenomen, og bygger på elementer fra nordamerikanske indianerreligioner tilpasset New Age- bevegelsens vektlegging av personlig vekst, utvidet bevissthet og harmoni med naturens skjulte krefter. Hos enkelte folk tenkes sjelen å kunne frigjøre seg fra legemet og legge ut på reise, blant annet i forbindelse med bestemte helbredelsesteknikker. Noen mener at en har to eller flere sjeler. Den ene er bundet til kroppen, mens en annen kan frigjøres og dra ut på reise. I sjamanismen mener en at verden er delt i tre, en oververden, en underverden, og så den midterste hvor menneskene lever. En sjaman er en person som kan falle i transe og oppsøke de andre verdenene til gagn for menneskene og samfunnet. Kraften han eller hun oppnår kan de gi videre ved forskjellige teknikker som healing, kanskje gi pasienten mere innsikt og selvrealisering. For å komme i en slik transe, kan en bruke for eks. trommer. Dette hadde de med seg til Moelv.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags