Sirkula i hverdagen for øvrig

Av
DEL

Leserbrev
Sirkulas adm.dir. Grethe Olsbye gir stadig forklaringer omkring endringene i renovasjonskjøringen. I forhold til de distribuerte «kriteriene for kjørbar veg», omtales regelverket nå som utgangspunkt for befaringer, skjønn og tilpasninger. Tidligere utsagn om Norsk standard, nedgraderes til «avfallsbransjens egne retningslinjer». Verdt å merke seg (..)

Husstandene i Ringsaker må avfinne seg med minst like dårlig service som i Løten, Stange og Hamar, – er budskapet.

Og iflg. Sirkulas argumentasjon er det heller ikke noe nytt at vegene må brøytes, strøs og vedlikeholdes. -Absolutt ikke, det vet alle vi som bor langs grendevegene, gardsvegene og privatvegene mye om. Både hva det krever, og hva det koster. Vegene må holdes kjørbare til alle formål, sikre framkommelighet og beredskap.
Og for all transporten er selvsagt fokus på sikkerhet det viktigste. Ansvaret for vegdriften er derfor helt bevisst, – og utfordringene med vær og føre håndteres på beste måte. Og det går greit!
Problemet oppstår først når Sirkula og renovatørene, ut fra sine egne kriterier og som de eneste, vurderer vegen som «ikke kjørbar». Selv om vegen er i fullgod og i dokumentert tilstand, stopper renovatørene der det passer med Sirkulas velsignelse.
På Hedemarken er bosettingen og det meste helt avhengig av transport.
Hva om Arnkværn septikrenovasjon (som har større og tyngre kjøretøy enn Sirkula) skulle legge de samme krav og kriterier til grunn? Eller melkebil, dyretransport, kraftfor, byggevarer og andre som bokstavelig talt, holder hjulene i gang. Vegbredde, «lysåpning», vegvedlikehold, snø og hålke, er det samme også for disse. Og de har i alle år «snudd seg rundt» og løst oppgavene. Så også de lokale transportørene som før Sirkula, og uten problemer, sto for renovasjonskjøringen i kommunen.
Bak Sirkulas «regelendringer» er det undervegs i behandlingen argumentert for behov for effektivisering – og en enklere hverdag for sjåførene (..!).

For et beskyttet monopol vil kundeservice alltid være et ukjent begrep.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags