Svar til Utdanningsforbundet om lærerkvalitet

Av
DEL

LeserbrevFørst og fremst, takk for støtte for en mer faglig skoledebatten, Øyvind Melgalvis, nestleder i Utdanningsforbundet Ringsaker.

Det var ikke min intensjon å påstå at lærerne ved småskolene var B-lærere. Det som var min innfallsvinkel er om en lærer vil velge en liten skole, kanskje eldre, tungvinte arbeidsforhold, gymtime uten gymsal som Fossen, med ett mindre kollegialt fellesskap og i faresonen for å bli lagt ned. Eller en ny skole med lærerkontorer, møterom, tilrettelagte bygg, flere faste kolleger å spille på, forutsigbarhet, flerbrukshall og svømmebasseng som Moelv.

Går ut fra at de som er best kvalifisert blir tilbudt ledige stillinger. Så da vil man kunne komme i en situasjon der de best kvalifisert ender på de nye store skolene. Jeg sier ikke at det er sånn, men jeg mener det er en ting man bør diskutere. Ser jo hyppige bytter av rektor og få søkere til stillingene.

Så er det absolutt ikke slik at lærerne ved de små skolene ikke er kompetente nok. Er det noen som virkelig fortjener ros så er det alle de fantastiske lærerne vi har. Spørsmålet handler ikke om manglende kompetanse, men om arbeidsforhold deres kunne vært bedre med noe større enheter generelt?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags