Fra torsdag er det slutt på E6-omkjøringen på Bergshøgda

Åpnes: Fra torsdag vil det åpnes for trafikk på E6 Bergshøgda i to felt. Fortsatt vil det være anleggsarbeid i området i lang tid framover. FOTO: Asgeir Høimoen

Åpnes: Fra torsdag vil det åpnes for trafikk på E6 Bergshøgda i to felt. Fortsatt vil det være anleggsarbeid i området i lang tid framover. FOTO: Asgeir Høimoen

Torsdag åpner E6 gjennom Bergshøgda for trafikk igjen. Det vil være første skritt ut av den mest utfordrende perioden i E6-byggingen.

DEL

Veg: Natt til torsdag blir E6 lagt om ved Bergshøgda og trafikken vil igjen gå gjennom traseen i skjæringen i fjellet. Dermed er det slutt på en av de mest trafikkerte omkjøringene under E6-byggingen.

– 27.000 biler passerer på omkjøringen når vegene er lagt sammen, så dette vil bli en stor lettelse for trafikken, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier for E6 Kolomoen–Moelv.

Det har vært omkjøring ved Bergshøgda siden tidlig i september. Når E6 igjen åpner nå, vil omkjøringsvegen over jordet nord for Bergshøgda bli fjernet.

– Det er god timing og planlegging å få åpnet vegen igjen nå før vinteren slår inn for fullt, sier Moshagen, og viser til den bratte bakken over jordet på omkjøringsvegen som kunne skapt ekstra problemer på vinterføre.

Les også: Kan bli lavere bomtakster på E6

– Blir bare bedre

Omtrent samtidig har eller vil flere lokalveger i området også bli åpnet, mens andre blir stengt i nær framtid.

Trolig vil også Berg bru, den 55 meter lange bruen over E6 ved Bergshøgda, åpne like før jul. Og etter jul vil bruen over jernbanen ved Tjernli åpne.

– Vi er på det verste i prosjektet nå med tanke på omkjøringer, så i sum vil det bare bli bedre framover, sier Moshagen.

Totalt har det blitt tatt ut 110.000 kubikk fast fjell og 65.000 kubikk morenemasser i skjæringen på Bergshøgda. Fjellmassene brukes i vegbyggingen, blant annet til omkjøringsvegen, mens morenemassene blant annet brukes til å lage voll ved E6.

– Men alt er og blir brukt i nærområdet, sier Moshagen.

Saken fortsetter under bildet

I rute: Prosjektdirektør i Nye Veier, Øyvind Moshagen, forteller at arbeidet med E6 er i rute.

I rute: Prosjektdirektør i Nye Veier, Øyvind Moshagen, forteller at arbeidet med E6 er i rute.

Arbeid ved Rudshøgda

Omkjøringene ved Brumunddal, Økelsrud og Moelv vil fortsatt bestå en stund framover.

– Dette er store kryss, og vil være langvarig, sier Moshagen.

Ved Rudshøgda har det enn så lenge ikke vært byggeaktivitet som har påvirket trafikken i stor grad. Det blir det snart slutt på.

– Det vil om ikke lenge bli mer arbeid ved Rudshøgda, men det kommer vi tilbake til senere, sier Moshagen.

Les også: Moelven Limtre leverer to kortreiste trebruer til E6

34 prosent ferdig

Hele strekningen fra Kolomoen til Moelv skal etter planen stå ferdig i 2020. Så langt er rundt 34 prosent av prosjektet ferdig.

– Arbeidet er i rute. Det går bra i henhold til planene, men ikke helt smertefritt. Det er det største prosjektet i Hedmark og Oppland noensinne, så det var forventet at det ville dukke opp ting som må avklares undervegs, sier Moshagen.

Rundt 750 arbeidere og over 300 maskiner er i sving under byggingen av E6.


Artikkeltags