«Et hav av muligheter» på Fagerlund skole

Ayuub Abdifatha Ahmed, Helle Jevanord Svanheim og Tino Angelsen fra rød gruppe på 4. trinn ved Fagerlund skole viser fram opplevelsesrommet.

Ayuub Abdifatha Ahmed, Helle Jevanord Svanheim og Tino Angelsen fra rød gruppe på 4. trinn ved Fagerlund skole viser fram opplevelsesrommet. Foto:

Hvordan skaper man felles opplevelser og markeringer i et år der man ikke kan samles?

DEL

På Fagerlund skole har de laget et felles opplevelsesrom rundt temaet «Bærekraftig utvikling», og både elever og lærere er veldig stolte av resultatet.

Helle Jevanord Svanheim, Ayuub Abdifatha Ahmed og Tino Angelsen fra rød gruppe på 4. trinn var tydelig stolte av det skolen hadde fått til sammen da de viste rundt i opplevelsesrommet.

Innhyllet i blått lys, med stemningsfull musikk og med maneter, blekkspruter, fisker og tang hengende ned fra taket, som er dekket med fiskegarn, gir utstillingen et helt magisk inntrykk.

– Jeg liker best delfinen som 5. trinn har laget, den er skikkelig fin, sier Ayuub. Timo er enig, mens Helle er mest glad i manetene og blekksprutene som 2. og 3. trinn har laget. Selv har elevene på 4. trinn fingerheklet korallrev, og de var veldig godt fornøyd med hele utstillingen.

– Vi har jobbet med dette i flere uker, og lært masse om plast og søppel i havet. Det er trist at fiskene dør på grunn av at menneskene forsøpler, mener de, og viser stolt fram 7. trinn sitt bidrag; en hval med magen full av plast.

Følelse av fellesskap

Ideen til prosjektet kom i forbindelse med årets TV-aksjon. I høst har de nye læreplanene for grunnskolen trådt i kraft, og ideen om å lage et felles temaprosjekt rundt årets TV-aksjon og Bærekraftig utvikling ble fremmet.

– Fagerlund skole er en «VI-skole» der 650 små og store har sitt daglige virke. Gjennom et skoleår samles vi til feiringer og markeringer av ulike slag. Det er en viktig del for å bygge fellesskap i en så stor skole som vi har. Korona-tiden har ført til at vi har måttet tenke alternativt på hva vi kan gjøre sammen. Noe som er felles, men ikke samtidig, sier Bente Hugo, som er ansvarlig for prosjektet.

Prosjekt på alle trinn

Noen lærere utarbeidet et idéhefte med forslag til bøker, sanger og nettlenker til de ulike trinnene. Hvert trinn fikk også i oppdrag å bidra med ulike elementer til «Havet», – et opplevelsesrom der mindre grupper kan gå inn av gangen. Skolen har jobbet med temaet over flere uker.

– Elevene har plukket søppel, lært om kildesortering, men også om alt det vakre vi må verne om og ta vare på i naturen vår og spesielt i havet denne gangen, forklarer Hugo.

Og nå står altså et stemningsfullt rom ferdig med et stort nett i taket, musikk og bilder som ruller og går.

Dette har trinnene bidratt med:

1. trinn: fisker og sjøstjerner i alle havets farger.

2. trinn: brennmaneter og dikt.

3. trinn: fargerike blekkspruter.

4. trinn: korallrev, skjell og tareskog.

5. trinn: delfiner.

6. trinn: haier.

7. trinn: en diger hval med plast i magen.


"Et hav av muligheter" på Fagerlund skole.

"Et hav av muligheter" på Fagerlund skole. Foto:


Artikkeltags