ALLTID PÅ VAKT: Aage Paulsen er en lidenskapelig flyspotter og hobbyfotograf. Han tar flybilder både fra egen veranda og rundt om på Gardermoen.

Aage knipser flytrafikken over Ringsaker

Ringsakers antatt ivrigste flyspotter følger flytrafikken nøye fra egen veranda i Furnesåsen.
Publisert

– Hører jeg lyden av noe spennende oppe i lufta, så stuper jeg ut på verandaen med kamera klart. Jeg er en lidenskapelig hobbyfotograf, og føler meg naken uten kamera, humrer Aage Paulsen (71).

Men en Cannon EOS 5D Mark IV påmontert et digert 400 mm objektiv supplert med en 1,4 Extender, trenger han så visst ikke føle seg naken.

– Jeg har vært interessert i fly hele livet, og hadde flysertifikat i mange år. Jeg har over 1000 flytimer på motorfly, 200 timer på seilfly og utsjekk på 13–14 flytyper. Jeg har fløyet mye til hobbyflyger å være, så jeg må vel være fornøyd, sukker den pensjonerte typografen.

Tidligere hadde Paulsen eget fly, en Piper Cherokee. Nå tar han det igjen det tapte med ivrig flyspotting, både fra egen veranda i Furnesåsen og på Oslo Lufthavn Gardermoen.

Rusa på rusing

Flyspotting er en hobby som blir stadig mer populær verden over. Flyspotting går ut på å se, identifisere og følge fly.

– Flyprat, filming og fotografering er en del av aktiviteten, sier Paulsen.

LUFTA ER FOR ALLE: Her pløyer et svært rutefly luftmassene høyt over Ringsaker, fotografert av Aage Paulsen fra verandaen i Furnesåsen.

LUFTA ER FOR ALLE: Her pløyer et svært rutefly luftmassene høyt over Ringsaker, fotografert av Aage Paulsen fra verandaen i Furnesåsen.

Det minner mest om fuglekikking. For flyspotterne er akkurat like skrudde på fly som hobbyornitologer på falker og ugler.

– Vi prater fly og forteller om hva vi har sett i det siste. Mange er også imponerende godt oppdatert på hvilke godbiter som kan ventes de nærmeste dagene, sier Paulsen.

Miljøet består av alt fra skoleungdom til pensjonerte flykapteiner.

– Vi har faste plattformer på Gardermoen, og kommer veldig tett på når flyene takser forbi eller ruser motorene. Du kjenner trøkket i bringa. Alt vibrerer. Du kan bli helt avhengig. Det er nesten som narkotika, ler Paulsen.

Trippel seven

Aage Paulsen retter den kraftige kameralinsa mot et fly som drar en kondensstripe østover Ringsakers blå himmel. Med årene har det blitt en formidabel internasjonal flytrafikk over Hedmarken. Overflygingene gir inntekt til staten, gleder alle med interesse for luftfart og irriterer klimaaktivister. Og buldringen er godt hørbar for et flyinteressert øre, i hvert fall på bygda.

I dette tilfellet kommer godlyden fra en 70 meter lang Boeing 777.

– Trippel seven er et vanlig fly på interkontinentale ruter, fastslår Paulsen.

Flytypen kan ta 4–500 passasjerer. Nå sitter de vel der oppe og slumrer. På rekke og rad, godt tilbakelent. Noen ser en film eller inntar et lett måltid. Andre famler med kompresjonsstrømpene og frykter blodpropp i kroppen og turbulens i luftrommet. En ting er i hvert fall rimelig sikkert: Ingen der oppe har hørt om verken Brumunddal eller Moelv. De bryr seg katta om hytteghettoen på Sjusjøen, eller verdens foreløpig høyeste trehus ved Furnesfjorden. Men Paulsen bryr seg om flyet. Han klemmer av en serie bilder. Observasjonen er i boks, og nå kan han studere detaljene og finne ut om akkurat dette flyet er noe å samle på.

"Vi prater fly og forteller om hva vi har sett i det siste. Mange er også imponerende godt oppdatert på hvilke godbiter som kan ventes de nærmeste dagene

"Vi prater fly og forteller om hva vi har sett i det siste. Mange er også imponerende godt oppdatert på hvilke godbiter som kan ventes de nærmeste dagene

Bomavgift

– Nettstedet Flightradar24.com er et viktig hjelpemiddel for flyspottere, sier Paulsen.

Der kan han se at flyet kommer fra Memphis i USA og skal til Dubai i De forente arabiske emirater. De to jetmotorene sluker luft med en fart av 900 kilometer pr. time, 11.000 meter over masta på Bangsberget. Rundt flykroppen er det minst 40 kuldegrader, og lufttrykket er bare en fjerdedel av hva det er på Paulsens lune veranda. Flyet fra Memphis til Dubai bruker 14 timer på turen, men det rekker med en drøy halvtime for å krysse Sør-Norge på tvers. Inkludert et snaut minutt over Ringsaker. Lufta er for alle, men en typisk overflyging av Sør-Norge med tungt langdistansefly utløser ca. 10.000 kroner i bomavgift til staten.

TUSENVIS FLYFOTO: Aage Pauslen aner ikke hvor mange flyfoto han har, men det er mange. Flyspotterne deler bildene med hverandre og resten av verden. Sjeldne fly, ekstra store fly og fly med uvanlig dekor er mest populære.

TUSENVIS FLYFOTO: Aage Pauslen aner ikke hvor mange flyfoto han har, men det er mange. Flyspotterne deler bildene med hverandre og resten av verden. Sjeldne fly, ekstra store fly og fly med uvanlig dekor er mest populære.

Flightradar

Flightradar24 er strengt tatt ingen radar, men et svensk internettbasert system som baserer seg på at ruteflyene kontinuerlig sender egen GPS-posisjon. Signalene fanges opp av et privat nettverk av mottakere, spredt over hele verden. Data legges direkte ut på internett. Kartet viser flytype, registreringsnummer, flightnummer, høyde, fart osv.

Nå ligger en Dreamliner med registreringsbokstavene LN-LNK fra Norwegian over Atlanteren mellom Grønland og Island. Den er på veg fra Los Angeles til Stockholm. Om noen timer kommer den formodentlig inn over Mjøstraktene, godt synlig på himmelhvelvingen.

I mellomtiden passerer SAS Stockholm – Chicago. Los Angeles – Moskva er også i farta. En lilla Airbus 320 fra det islandske lavprisselskapet Wow Airlines sklir forbi langs ruta Reykjavik – Stockholm. Og der har vi jammen Finnairs Chicago – Helsinki. Og der en SAS Airbus A330 fra Los Angeles til Stockholm.

– Helt i rute, ifølge nettstedet Swedavia som drifter svenske flyplasser slik Avinor gjør i Norge.

PÅ GARDERMOEN: Aage Paulsen og hans likesinnede tilbringer mye tid på Gardermoen der de har egne plattformer hvor de tar flybilder.

PÅ GARDERMOEN: Aage Paulsen og hans likesinnede tilbringer mye tid på Gardermoen der de har egne plattformer hvor de tar flybilder.

Verdens største

En Airbus 330 fra Turkish Airlines undervegs fra Istanbul til Atlanta krysser Mjøsa. En «Trippel seven» fra Air Canada kommer fra Toronto med kurs for Mumbai. Russiske Aeroflot og Qatar Airways er på veg til og fra Amerika. Tokyo – Bergen krysser Gudbrandsdalen. Og der kommer sannelig en av Emirates mange Airbus 380 direkte fra California med kurs for Den arabiske halvøy. A380 har er verdens største passasjerfly. To etasjer i hele flyets lengde. Visse varianter kan ta mer enn 800 passasjerer.

– De største flyene er ekstra gjevt for oss flyspottere. Det samme gjelder fly med spesiell dekor, kommenterer Paulsen.

Samme ettermiddag kommer en sverm fly fra Asia inn fra nordøst: Seoul – London, Beijing – London, Tokyo – London, Shanghai – London, Tokyo – Amsterdam. Mot strømmen går Dublin – Hongkong.

Busstrafikken

Paulsen forteller at de interkontinentale flyene går høyt over våre trakter, minst 10.000 meter. Innenlandstrafikken ned mot Gardermoen går mye lavere. Bare tre-fire tusen meter over bakken. Fra morgen til kveld. Rene busstrafikken. Oftest tomotors Boeing 737 fra Norwegian og SAS. De to rivalene kommer gjerne hakk i hæl på samme ruta. Fra Molde, Ålesund, Trondheim, Tromsø og Alta. Norwegian er lette å kjenne på den røde snuten.

– Flyene er pålagt et meldepunkt når de nærmer seg. Nordfra er meldepunktet ofte Mesna. Når de melder seg, får de beskjed fra flygelederne om hvilket mønster de skal fly videre inn mot Gardermoen. Alt er utregnet på computer slik at kabalen skal gå opp. Pilotene gjør som de får beskjed om, flyene kommer inn i køen og lander på rekke og rad. Det er gjerne et rush morgen og kveld. Fly kan lande på Gardermoen hele døgnet, men landingsavgifta på natt er så drøy at trafikken da blir sparsom, forklarer Paulsen.

Nissefly

På kveld og natt kan man iblant høre propellfly brumme i mørket. Det kan være Widerøe eller mindre kjente operatører, kanskje postfly fra West Air Sweden.

– Men hvis flyene ikke viser seg på Flightradar, er det gjerne militærfly, sier Paulsen.

Når det nærmer seg jul, dukker det opp jetfly over Ringsaker som har kurs langs en litt uvanlig kompassvinkel: De flyr høyt og rakt nordøstover. I passasjerkabinen sitter forventningsfulle engelske unger som skal til Rovaniemi for å kjøre reinsdyrslede og møte julenissen. Nisseflyene dukker nok opp i år også.

Aage Paulsen har kameraet klart.

Artikkeltags