(Nettavisen): Prisene som de ulike McDonald's-restaurantene i Norge tar for sine menytilbud, varierer fra sted til sted.

Det viser undersøkelser Nettavisen har gjort den siste tiden. Fastfood-kjedens populære Big Mac-meny koster for eksempel elleve prosent mer på restauranten i Steinkjer, sammenlignet med en annen McDonald's i Stavanger.

Også innad i Oslo har Nettavisen funnet prisforskjeller mellom restaurantene.

Rune Nikolaisen er mannen bak nettstedet Gjerrigknark.com. Han er opptatt av å spare penger, og gi andre tips om dette.

Personlig spiser han ikke på McDonald's, og tror heller ikke at folk flest tenker over om prisene er de samme andre steder.

– De forventer kanskje at det er samme pris, så jeg forstår at folk kan bli overrasket, sier Nikolasesn til Nettavisen.

Se hva en Big Mac-meny koster på din lokale McDonald's i oversikten nederst i denne saken.

– Trodde det var samme pris overalt

Nikolaisen forteller at dersom han skulle kjøpt mat i en fastfoodrestaurant, ville han heller tenkt på hvilken kjede framfor hvilken restaurant han skulle gått for.

I Oslos gater møter Nettavisen Tor-Martin Gard (25) og Louise Gard (26), som nettopp har vært på McDonalds og kjøpt seg mat. De blir overrasket når vi forteller dem om prisforskjellene.

Visste dere at det er fem kroner billigere med en Big Mac-meny i sentrum enn på Grünerløkka?

– Hæ? Nei, er det?, svarer Louise

– Hvorfor tror dere det er sånn?

– Vet ikke. Kanskje det er et litt finere strøk? Jeg er ikke så kjent i Oslo, svarer Tor-Martin.

– Kanskje det er mindre tilgang på kjapp mat der, enn det er her i sentrum, legger Louise til.

– Her i Oslo sentrum koster en Big Mac-meny 107 kroner, men på et annet sted i landet koster den hele 119 kroner. Hva tenker dere om det?

– Oi, det var jo en del i forskjell! Jeg trodde det var samme pris overalt, sier Louise.

Professor forsvarer McDonald's

Runar Døving er professor ved institutt for markedsføring på Høyskolen Kristiania. Han er ikke overrasket over hvordan McDonald's stiller prisene.

Døving forteller at bedrifter tar det de kan for produktene sine, og at om det er konkurranse risikerer de at kunden flytter på seg.

– Er det en monopolsituasjon, er det bare å pøse på, sier Døving til Nettavisen.

Han legger til at han ikke synes situasjonen er noe rar.

– Jeg synes McDonald's får unødvendig mye tyn. De har billige produkter, og er de eneste som trykker næringsinnhold på menyen.

Begrunnelsen for billige produkter forklarer han med at de tenker effektivitet, og tjener penger på å selge store mengder produkt for en lav pris.

Uenighet mellom McDonald's og restaurantene

I en mail til Nettavisen forteller kommunikasjonssjef, Kristina Johansen, at prisene på McDonald´s bestemmes lokalt i hver enkelt restaurant.

Da Nettavisen ringte noen av restaurantene for å høre om dette, fortalte de at det er McDonald's Norge som bestemmer prisene.

I en mail til Nettavisen forklarer Johansen at hun tror svarene fra restaurantene skyldes en misforståelse.

– I McDonald’s er de fleste restaurantene driftet av egne franchisetakere. Noen restauranter er ikke franchisedrevet, men driftet av vårt eget datterselskap.

Overfor Nettavisen har ikke Johansen og McDonald's mer å si om saken.

– Vi ønsker ikke å kommentere noe mer rundt prissetting, da vi ikke ønsker å dele konkurransesensitiv informasjon, som pris, sier Johansen.