Disse kjemper om å få bygge ny mjøsbru og E6

BRU: Denne illustrasjonen viser tre forskjellige alternativer for den nye mjøsbrua.

BRU: Denne illustrasjonen viser tre forskjellige alternativer for den nye mjøsbrua. Foto:

Fem entreprenører skal konkurrene om å få bygge ny E6 fra Moelv til Roterud. Ingen av de fem entreprenørene er norske selskaper.

DEL

Strekningen Moelv - Roterud er en del av E6-strekningen mellom Moelv og Øyer som nå skal bygges ut.

Strekningen er rundt 11 kilometer lang og inneholder også ny bru over Mjøsa.

Totalt har fem entreprenører med rådgivere meldt seg på i kampen om strekningen:

  • FCC Construcción, S.A. (Rambøll Norge, L2 arkitekter, Rambøll Danmark og Ramboll UK som rådgivere).

  • Joint venture Obrascón Huarte Lain, S.A. / Salini Impregilo S.p.A. (Sweco Norge og Carlos Fernandéz Casado S.L. som rådgivere).

  • Joint venture N.V. BESIX S.A. / Rizzani de Eccher S.p.A. (Multiconsult Norge AS. AF Gruppen Norge AS og Aarsleff Norge AS som rådgivere).

  • Joint venture Itinera S.p.A. / IHI Infrastructure Systems Co. Ltd. ( Dr. Ing. A. Aas-Jakobsen AS, ViaNova Plan og Trafikk AS og Stiftelsen Norges Geotekniske Institutt (NGI) som rådgivere).

  • China Communications Construction Company Ltd. (CCCC Ltd.) (China First Highway Engineering Co. Ltd, CCCC Highway Consultants Co. Ltd. og CCCC Second Harbour Engineering Company Ltd. som rådgivere).

Byggestart i 2021

- Med fem prekvalifiserte selskapsgrupperinger, er vi sikret god konkurranse når tilbudsfasen nå starter. Det er store utenlandske entreprenører som er i føringen i selve konkurransen, men de fleste har inngått allianser med kjente norske rådgivende selskaper, sier administrerende direktør i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland.

Valget av entreprenør skal skje i april 2020.

Nye Veier opplyser at det er forventet at det kan bli byggestart på prosjektet i første kvartal 2021.

Moelv-Roterud har en kontraktverdi på 2,5 milliarder kroner.

- Nye Veier skal søke å finne best mulig løsning for krysning av Mjøsa gjennom samhandling med entreprenør, rådgivere og interessenter. Da er både bærekraft, tekniske løsninger og teamene vi skal jobbe sammen med sentrale, forklarer prosjektdirektør for Nye Veier Innlandet, Øyvind Moshagen.

Artikkeltags