EU-kontrollen kommer til å ta lengre tid og prisen vil øke

Kursingen av ansatte og nye krav til kostbart verkstedutstyr vil gi store kostnader for de som utfører EU-kontroller. Pressefoto.

Kursingen av ansatte og nye krav til kostbart verkstedutstyr vil gi store kostnader for de som utfører EU-kontroller. Pressefoto.

– Du som bileier kommer ikke til å merke mye til de nye reglene, bortsett fra at kontrollen tar litt lengre tid og prisen på kontrollen kommer til å øke, mener Nils Sødal i NAF.

DEL

8. februar kommer nye regler som gir bedre, likere og mer trafikksikre EU-kontroller. Det skriver NAF i en pressemelding.

Les også: Nå kommer nye regler for EU-kontroll

Den største nyheten er at det stilles høyere krav til personellet som skal gjennomføre kontrollene. De må kurses og sertifiseres personlig for å kunne utføre EU-kontroller. Det er EU som krever dette og Vegdirektoratet som har ansvaret for å påse at kursene gjennomføres innen 20. mai 2021.

Skal bli bedre

–  Målet er at EU-kontrollene skal gjennomføres på en mer profesjonell måte, sikre like rutiner hos alle kontrollorgan og NAF-sentre, slik at bilene tilfredsstiller de sikkerhetsmessige og miljømessige kravene som er satt, sier Sødal, som er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I tillegg til økt kompetansekrav, vil det også bli mer tidsbruk fordi mange kontrollpunkter har blitt splittet opp og det er flere detaljer som skal fylles ut på kontrollseddelen.

–  Du som bileier kommer ikke til å merke mye til de nye reglene, bortsett fra at kontrollen tar litt lengre tid og prisen på kontrollen kommer til å øke, mener Sødal i NAF.

Kutter ut?

Kursingen av ansatte og nye krav til kostbart verkstedutstyr vil gi store kostnader for de som utfører EU-kontroller.

For små verksteder kan kostnadene bli så store at de kutter ut EU-kontrollene.

Artikkeltags