Gå til sidens hovedinnhold

Intensiverer arbeidet med ny mjøsbru

Artikkelen er over 3 år gammel

Nye Veier er i gang med grunnundersøkelser i Mjøsa der den nye brua skal bygges. Nå intensiveres arbeidet med forberedende og overordnede avklaringer for ny Mjøsbru, skriver Nye Veier i en pressemelding tirsdag.

Nye Veier har engasjert rådgivningsmiljøene i Multiconsult Norge AS for å arbeide med konseptutvikling og evaluering av ny Mjøsbru. Johs Holt AS har en tung rolle i dette oppdraget sammen med Multiconsult.

- Nye Veiers porteføljeprioritering, som ble offentliggjort i går, viser at E6-strekningen Moelv – Øyer sør rykker oppover på prioriteringslista over kommende utbyggingsprosjekter. Vi starter derfor på arbeidet med ny mjøsbru ved å utvikle konseptet og evaluere det arbeidet som allerede er gjort, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier.

- Nye Veier må optimalisere bruprosjektet best mulig. Rådgiverne skal blant annet optimalisere Mjøsbrua slik at den tåler 110 km/t og vurdere brukonsepter med tanke på design, byggetid, kostnad og klimautslipp, sier Moshagen.

I kommunedelplanen er det vedtatt at den nye mjøsbrua skal bygges sør for dagens bru. Mjøsbrua i den vedtatte kommunedelplanen blir ca. 1750 meter lang med fundamentering på inntil 70 meter dybde.

- I den vedtatte kommunedelplanen er det lagt til grunn betongbru, men i konseptutviklingen skal vi vurdere flere brutyper, inkludert trebru, sier Moshagen.

- Vi gjennomfører grunnundersøkelser slik at vi kan se på ulike fundamenteringsløsninger. Fundamenteringskostnadene utgjør i dag halvparten av byggekostnadene og vi skal se på hvordan vi kan redusere både kostnad og risiko, sier Moshagen.

Strekningen Moelv – Øyer sør (inkludert Mjøsbrua) inngår i Nye Veiers portefølje. Det er ikke endelig bestemt når E6-strekningen skal bygges.