Endelig fast adresse

KLUBBEN HOLDER VERNEUTSTYR: For å unngå at knokler og tenner brekker ved første og beste salto, er verneutstyr obligatorisk. Sara Krotev har inntatt horisontalen. Bak (fra venstre) står Amanda Løe, Roberta Krotev, Ruben Skinnerlien og Simen Torp. Gutta kom fra klubben i Moelv, jentene fra Brumunddal.

KLUBBEN HOLDER VERNEUTSTYR: For å unngå at knokler og tenner brekker ved første og beste salto, er verneutstyr obligatorisk. Sara Krotev har inntatt horisontalen. Bak (fra venstre) står Amanda Løe, Roberta Krotev, Ruben Skinnerlien og Simen Torp. Gutta kom fra klubben i Moelv, jentene fra Brumunddal.

Den nye trialbana i Brumunddal ble offisielt åpnet denne uka. Nå det klart for kjøring over stokk og stein, samfulle to kvelder i uka.

DEL

– Ei veldig bra bane. Utfordrende og morsom å kjøre på. Godkjent med god margin, sa Johannes Olstad Saug (13) til Ringsaker Blad under åpningen mandag kveld.

– Supert at vi har fått i gang at ei ny bane. Dette ser fryktelig bra ut, bekreftet Sondre Grønvold (14).

– Ja, endelig har vi fått vår egen plass, jublet Hans Petter Olstad Saur og Kristian Frydenlund med sterk støtte av Jonas Granum som i årevis har argumentert for fast trial-anlegg i Brumunddal.

Lett tilgjengelig

Anlegget ligger et par kilometer opp langs Mausetvegen. Det ligger et steinkast fra vegen, mellom vegen og elva. Parkeringsplass foran bana. Det offisielle navnet er Brumunddal motor- og aktivitetssenter. Sju brakkeseksjoner er satt sammen til blant annet garderobe, toalett, kjøkkenkrok, oppholdsrom og verksted. Riggen står støtt på grunnmur. Den er om lag 17 skritt lang og 7 skritt bred, utvendig målt. Og forberedt for senere utvidelse nordover. Bana ser ut for enkelt å kunne utvides sørover, hvis behovet skulle melde seg.

Medbrakt forbudt

Klubbleder Frederik Lervåg ønsket ungdom og voksne velkommen. Han ba de frammøtte ta godt for seg av kaker og brus og lade godt opp før de ga seg i kast med sementblokker og steinrøyser.

– Du kan ikke bruke medbrakt moped, men må låne spesialsyklene vi har her på bana. Vi låner også ut obligatorisk verneutstyr. Du må tilhøre aldersgruppen 13 til 18 år. Vi krever underskrift fra foreldre og foresatte. Bana skal være åpen to kvelder i uka. Nærmere bestemt mandag og onsdag. Tilbudet er gratis, kunne Lervåg fortelle.

Det er fritidsklubber i Brumunddal, Moelv og på Nes. Bana er åpen for alle i Ringsaker, uansett geografisk tilhørighet.

Stein og betong

Mellom store munnfuller marsipankake kunne ungdommene fortelle at trial er idrett som går ut på å kjøre i vanskelige terreng uten å sette støvlene i bakken. Løypa består av stein, murblokker, trestammer, sementrør, grushauger og andre hindringer som gjør det mildt sagt vrient å holde balansen. Trialsykler kjennes på at de ikke har sete. Føreren står hele tiden. Bana er så kronglete at farten må være lav. Kunsten er å lirke seg fram, holde hodet kaldt og vri akkurat passe mye gass i rette øyeblikk. Det er også en firehjuling (ATV) på bana, slik at selv de mest svimle kan komme seg rundt uten å gå på snørra.

Elektrisk utvikling

– På sikt må vi regne med å bytte ut bensinmotorene med elektrisk drevne trialsykler, men først må teknologien blir bra nok, sa kveldens banesjef Geir Magne Heggelund.

Anlegget har allerede én elektrisk trialsykkel av spesialmerket Oset til utlån. Den virket kvikk, villig og gikk helt lydløst, men heller ikke syklene med bensinmotor ga fra seg noen nevneverdig støy.

Nå er det bare for ungdommen å dra på seg verneutstyret, spenne fast hjelmen og klemme til over stokk og stein.

Artikkeltags