Nye Mjøsbrua: - Håper på bruk av tre, men uansett må brua i hovedsak bygges av andre materialer

Mjøsbrua: Skisser for hvordan ny mjøsbru kan bygges.

Mjøsbrua: Skisser for hvordan ny mjøsbru kan bygges. Foto:

Konkurransen om hvem som får bygge ny motorveibru over Mjøsa og E6-strekningen Moelv – Roterud er godt i gang. Allerede i september i år blir det klart hvem som har kvalifisert seg til å bli med videre i konkurransen. Klimavennlige løsninger i valg av brutype vil bli vektlagt.

DEL

Nye Veier melder om stor interesse både fra nasjonale og internasjonale aktører for bygging av E6 Moelv – Roterud inkl. ny motorveibru over Mjøsa. De skriver dette selv i en pressemelding.

- Den nye motorveibrua over Mjøsa utgjør hoveddelen av oppdraget. I valg av entreprenør kommer vi til å legge vekt på klimavennlige løsninger. Bygge- og levetidskostnader samt tilpassing til området blir også vurdert i konkurransen om hvem som får oppdraget med å bygge ny bru over Mjøsa, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier Innlandet.

Tre og betong?

Nye Veier opplyser at de ikke har nevnt noen konkrete materialer for motorveibrua. 

- Vi håper det kommer tilbydere som også har valgt å ha med tre som materialvalg, men uansett må brua i hovedsak bygges av andre materialer. Det vil nok være en stor bestanddel med betong fordi en så omfattende konstruksjon vil ha krevende og mye fundamentering under vann. Vi har konkludert med at alle brutyper kan realiseres og et eventuelt samvirkealternativ med tre vil kunne bestå av ca. 20 prosent tre, sier Moshagen.

Samvirkealternativet som ble lagt frem i forbindelse med FoU-prosjektet i 2016 består av omtrent 18 prosent tre. Resten er i hovedsak betong.

- I prestasjonsmålene for den nye brua er vi klare på at den entreprenøren som klarer å levere den mest klimavennlige brua får et fortrinn, sier Moshagen.

Grunnforholdene i Mjøsa kan avgjøre brutypen.

- For andre sommer på rad undersøker vi nå grunnforholdene. Tilsammen bruker vi ca. 40 millioner kroner på å kartlegge grunnforholdene på Moelv - Øyer, der Mjøsbrua har det største fokuset og arbeidsomfanget. Dette for at tilbyderne skal ha best mulige data å jobbe med når brukonseptet skal utvikles. Er det for dårlige grunnforhold blir det trolig færrest mulig dype fundamenter i Mjøsa og brua får lange spenn, noe som kan påvirke materialvalget.

I september blir det klart hvem som har kvalifisert seg til å bli med videre i konkurransen og vinneren blir kunngjort i løpet av våren 2020. Da får vi også svar på hvilken type bru som skal bygges over Mjøsa.

- Nye Veier har jobbet aktivt med markedet de to siste årene, slik at flest mulig tilbydere skal være interesserte i å designe og bygge brua. Pr. nå er det drøyt ti store internasjonale entreprenørgiganter som har hentet ut dokumentene for konkurransen der den nye brua over Mjøsa inngår. Dette bildet endres nok noe inn mot innleveringsfristen, og vi håper at en samvirkekonstruksjon med bruk av tre blir ett av de mange tilbudene vi tilslutt vil motta, sier Moshagen.

Helt åpent om hvor brua bygges og hvem som får bygge den

Konkurranselovgivningen gir ikke anledning til å spesifisere verken opprinnelses- eller produksjonssted for materialer eller produkter. Dette forholder Nye Veier seg til.  

Oppdraget består av prosjektutvikling, reguleringsplanlegging og utbygging av nesten 12 kilometer komplett motorvei med ny firefeltsbru over Mjøsa på ca. 1,6 kilometer. Det skal også bygges to kryss og en rekke mindre konstruksjoner.

Nye Veiers utbygging av E6 Moelv - Roterud inngår i utbyggingen av 44 kilometer firefelts motorvei med 110 km/t fra Moelv til Øyer.

Artikkeltags