Kiwi kutter prisene på påskefavoritter – Rema og Extra følger opp

TILBUD: Disse varene blir billigere i dag. Foto: Halvor Ripegutu

TILBUD: Disse varene blir billigere i dag. Foto: Halvor Ripegutu

Påskeegg, Twist, lammelår og egg er blant flere hundre varene som faller i pris: – Lokkevarer, sier professor.

DEL

Kiwi ypper til videre priskrig ved å kutte prisen på flere hundre varer, inkludert en rekke påskevarer mandag, med opp til 43 prosent.

– Vi kutte prisene på mange varer som folk vil ha til påske, som lammelår, egg, appelsinbrus og marsipan, sier Kiwis kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin til Nettavisen.

Kuttene kommer på toppene av dem som ble gjort i forrige uke på blant annet Kvikk Lunsj, Solo og appelsiner.

– Vi kutter også prisene på gule ting, som gul ertesuppe og andre appelsinbruser enn Solo, samt kjeks og andre ting , sier Arvin.

Disse prisene er redusert

Varer Utpris Ny pris %-Endring
Freia Twist 330g 57,4 49,9 13
Nidar Påskefavoritter 64,4 49,9 23
Brynhild Påskemix 34,8 26,9 23
Tine Gräddost 49,5 39,9 19
Nidar Kolibriegg 23,9 19,9 17
Lammelår frossent pr. kilo 84,9 58,9 31
Toro original tomatsuppe 16,9 10,9 36
Toro gul ertesuppe 21,8 13,9 36
Prior solegg 6pk 24,2 19,9 18
Sætre bokstavkjeks 175g 33,4 18,9 43
Cirkel filtermalt kaffe 250 g 19,9 17,9 10
First Price appelsinbrus m/sukker 1,5l 17 14,9 12
First Price appelsinbrus u/sukker 1,5l 17,4 13,9 20
Eldorado Tropisk Juice 1,5l 26,5 18,9 29
Eldorado EpleJuice 1,5l 22,9 18,9 17
Eldorado appelsinjuice 1,5l 22,9 18,9 17
Eldorado frokostjuice 1,5l 22,3 18,9 15

Viktig påske

Priskuttene inkluderer en rekke søtsaker, inkludert Twist, Nidar påskefavoritter, Brynild påskemix og Nidar kolibriegg. Hun mener imidlertid ikke kuttene som kommer kan sammenliknes med kuttene på smågodt for noe år siden. Da falt prisene helt ned til 29 kroner kiloen.

PRISKUTTER: Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonsjef i Kiwi. Foto: Kiwi

PRISKUTTER: Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonsjef i Kiwi. Foto: Kiwi

– Også i år fokuserer mest på appelsiner og sunt smågodt (snacks av frukt og grønt solgt i løsvekst, red.anm) i år. Samtidig bør folk få lov til å kose seg litt med et kolibriegg i påsken, sier Arvin.

Hun understreker at påsken er viktig for Kiwi.

– Vi har mange butikker på typiske påskedestinasjoner, både på fjellet og ved sjøen. Det er 28 butikker som hadde uken før påske eller påskeuken som høyeste salgsuke i 2018. Kiwi Hemsedal har rekorden, med en omsetning på over 6,8 millioner kroner i påskeuken i fjor, sier hun.

Konkurrentene svarer

Konkurrentene Rema og Extra sier at de har nå kuttet prisene til minst like lave nivåer.

– Vi har selvsagt satt ned prisen på alle varene i listen til laveste pris eller lavere. I tillegg kuttet vi prisene på en mengde andre varer til lavere pris enn hos konkurrentene i dag tidlig. For i Rema 1000 er det enkelt, kundene skal finne de laveste prisene hos oss, sier Frederik Jahr, pressesjef i Rema 1000, til Nettavisen.

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, sier at også de har kuttet prisene på morgenkvisten mandag, og vil kutte for å matche Kiwi der det trengs.

– Konkurranse er morsomt og vi skal sørge for at Extra er minst like billige og justerer prisene om vi er dyrere. Men jeg må nesten gjenta meg selv fra forrige uke, Kiwi har tydeligvis et veldig behov for oppmerksomhet om dagen. Mandag er dagen hvor alle kjeder justerer priser, nye tilbud og kampanjer lanseres og mange av prisjusteringene er gjort for å følge Extras kampanjer denne uken. Inge slår oss på tilbud om kampanjer, sier Kristiansen til Nettavisen.

Tøff konkurranse

Professor Tor W. Andreassen ved NHH sier at slike priskriger er en måte å vise at man er billig på.

– Kjedene håper at de taper på lavere priser, tar de igjen på økt volum, altså at man handler mer av vare på tilbud, men også andre varer. Når du er i butikken for å plukke med deg tilbudsvarene, så tar du gjerne med deg andre varer også. Ved siden av det vet kjedene at det gjennomføres pristester på denne tiden og dermed er det ekstra viktig å ha lavere priser, sier Andreassen til Nettavisen.

Han sier at det er tøff konkurranse om å være billigst eller i det min ste framstå som det.

– Før var Rema 1000 alltid sett på som den billigste kjeden. Nå er det mer kamp om ha denne posisjonen, mellom Rema, Kiwi og Extra. Kiwi gjentar dermed slagord som «Vi gir oss aldri på pris» nettopp for å gi et inntrykk av det er de som er billigst, sier Andreassen.

Kritisk til billig snop

Kjedene ønsker å framstå som sunne, og for å bidra til å bedre folkehelsen. Han mener dermed det stemmer dårlig med at de samtidig har tilbud på godteri.

– Påskeeggene skal fylles og da bruker kjedene godteri som lokkevarer, selv om det går ut over helsen og undergraver slagord som «sunnhet til folket», sier Andreassen.

Arvin i Kiwi understreker at selv om de har kuttet prisen på en del sukkerholdige varer, er hovedvakten på sunnere varer, som appelsiner. Andreassen synes det er interessant.

– Det er en måte å imøtegå den kritikken som kjedene har fått på dette området den siste tiden, men samtidig blir det litt som å ha tilbud på fisk før jul. Det er ikke først og fremst det folk vil ha, sier han.

Artikkeltags