Slik kan drikkepress håndteres

Motspørsmål: Forbered noen motspørsmål hvis du blir spurt om hvorfor du ikke drikker, er ett av tipsene.Foto: NTB/Scanpix

Motspørsmål: Forbered noen motspørsmål hvis du blir spurt om hvorfor du ikke drikker, er ett av tipsene.Foto: NTB/Scanpix

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Enten det er blant venner eller i arbeidslivet, så skal det ikke være vanskelig å takke nei til alkohol. Her er helsedirektoratets råd til hvordan drikkepress kan håndteres:

Det er helt greit å si nei.

Alliér deg med én eller flere venner som heller ikke vil drikke. Det er lettere å si nei når man er flere.

Ha med deg din egen drikke – noe du synes er et godt alkoholfritt alternativ – så er sjansen mindre for at du blir tilbudt noe.

Hold deg i aktivitet på festen. Dans, gå rundt og snakk med forskjellige folk.

Les også: Malin synes ikke det er vanskelig å være edru på fest 

Forbered noen motspørsmål hvis du blir spurt om hvorfor du ikke drikker, «Hvorfor drikker du?» eller «Jeg liker ikke måten jeg reagerer på alkohol på og har det like gøy uten».

Bruk andre som unnskyldning, enten det er foreldre som er strenge, du har barn som du må stå tidlig opp med eller si at du har en avtale der du ikke vil være i bakrus.

Har du førerkort, kan du si at du kjører.

Pass på hverandre og hjelp hverandre til å si nei hvis noen ikke vil drikke.

På arbeidsplassen kan det være lurt å snakke om alkoholkulturen som er der – oppfordre lederen din til å ta det opp som tema.

Er du opptatt av å oppnå treningsresultater, er dette en god grunn til å unngå alkohol. Forskning viser at alkohol påvirker treningsprestasjoner negativt.

Snakk med en du har tillit til. Det kan være en kollega, en venn, eller legen din – eller for ungdom, også foreldre eller helsesøster på skolen.

Artikkeltags