Nå skal de kontrollere om folk bruker belte på bussen

Under fjorårets kontroller kontrollerte Statens vegvesen 1.087 busser med totalt 18.782 passasjerer. 705 passasjerer satt usikret. Andelen som bruker belte i buss og som er klar over at det er påbudt å bruke belte i buss, øker.

Under fjorårets kontroller kontrollerte Statens vegvesen 1.087 busser med totalt 18.782 passasjerer. 705 passasjerer satt usikret. Andelen som bruker belte i buss og som er klar over at det er påbudt å bruke belte i buss, øker. Foto:

Liv kunne vært reddet om alle som har mulighet, brukte belte i buss. Derfor starter Statens vegvesen i morgen, torsdag den 15. mars, med kontroll av belte i buss over hele landet.

DEL

Kolliderer du uten belte i bussen, kan konsekvensene blir svært alvorlige. Det er heldigvis få bussulykker, men hvis du sitter usikret og det skjer en ulykke kan det få store konsekvenser, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

– Å bruke belte i buss er helt klart en livredder, både for din egen del, men også for dine medpassasjerer. Flere av de som har mistet livet i bussulykker de siste årene, kunne overlevd dersom de hadde brukt belte, sier Ida Bergene Kongsrud i Statens vegvesen.

Ni drept i bussulykker

Ni mennesker ble drept i bussulykker i tidsrommet 2014 til 2016. Flere av de omkomne kunne reddet livet om beltet var på. De mest alvorlige bussulykkene vi har hatt i Norge har vært i busser der det har vært belter, men hvor de ikke var i bruk.

1.500 kroner i bot

Om du ikke bruker belte i buss, kan du i tillegg risikere å få en bot på 1500 kroner.

Laster avstemning...

Under fjorårets kontroller kontrollerte Statens vegvesen 1.087 busser med totalt 18.782 passasjerer. 705 passasjerer satt usikret. Andelen som bruker belte i buss og som er klar over at det er påbudt å bruke belte i buss, øker. Flere har i tillegg forstått at ikke å bruke belte utgjør er sikkerhetsrisiko.

Les også: Ti bussjåfører tatt uten bilbelte

– Dette er en positiv utvikling, men vi har fortsatt en veg å gå. Folk er flinke til å bruke belte i bil og vi ønsker at de skal ta med seg den gode vanen når de kjører buss. Mer informasjon, kontroller og muligheten for gebyr bidrar til å øke beltebruken. Bussene bør ikke være en «frisone» for beltebruk. Hvis det er belte i bussen – bruk det!

NHO Transport, Norsk Transportarbeiderforbund og Yrkestrafikkforbundet er samarbeidspartnere til kampanjen.

Artikkeltags