Rask digitalisering og forvirring - svindlernes potensielle gullgruve

Av

Vet vi hvilke farer koronaen tar med seg. Folk skjønner alvoret og tar smittevern seriøst, men har folket forstått hvilke andre sikkerhetsfarer koronaen tar med seg?

DEL

KronikkDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Aldri før har hverdagen til så mange vært digital, og endringen skjedde nærmest over natten. Mer teknologi betyr ikke nødvendigvis større sikkerhet, i mange situasjoner betyr det faktisk dårligere sikkerhet siden det er flere ting som kan gå galt og flere plattformer som kan angripes og utnyttes. Sikkerhetsspesialisten Bruce Schneier oppsummerer dette problemet slik, «The more technological a society is, the greater the security gap is”.

Har vi tatt nok forholdsregler? Vi bor i en verden der noen til enhver tid ønsker å lure oss.

Svindelmetodene som blir brukt spiller ofte på menneskenes frykt og på grunn av frykten og usikkerheten rundt korona blir svindelen desto mer virkningsfull og vellykket. Phishing er en av de mer utbredte metodene og bruker blant annet epost og sms for å få deg til å oppgi personlig informasjon. Den siste tiden har det blitt sendt ut utallige svindelmail med tilsynelatende WHO som avsender.

I dagens situasjon går hverken jobb eller skole som normalt, og det preger våre liv og rutiner. For mange gir dette store utfordringer i hverdagen. Det meste av undervisningen og arbeidslivet foregår over møter på nett. Siden vi arbeider mer over nettet enn noen gang tidligere er sikkerheten også viktigere enn noen gang.

Har vi som enkeltindivider egentlig oversikt og kontroll over personlig sikkerhet i den digitale verdenen? Det er ingen hemmelighet at de aller færreste av oss sjeldent eller aldri leser personvernerklæringen. For de fleste er den lang vi stoler stort sett på større selskaper. Psykologien som ligger bak dette er nok noe av det samme som gjør at en saueflokk føler seg tryggere sammen. Vi har lett for å bli med når mange andre allerede er med.

Zoom gikk tidligere ut og reklamerte at videosamtalene deres var kryptert mellom brukerne. Dette viste seg likevel ikke å stemme. The intercept fant ut at kommunikasjonen ikke var kryptert fra ende til ende og at zoom kunne hente ut informasjonen om de ønsket. Dette er bare et aktuelt eksempel som potensielt kunne skapt problemer for tusenvis av brukere.

En av grunnene til at datasystemene er mer utsatt i dag enn før koronakrisen er at hjemmekontor utvider området som er mulig å angripe. Nye arbeidssituasjoner og til tider stressende hverdager gjør at det er lettere å ta dårlige valg med svindel som potensielt resultat.

Ta personlig ansvar

De fleste bedrifter har sannsynligvis nok med å holde hjulene i gang, manglende inntekter, usikkerhet for fremtiden og personlig usikkerhet blant ansatte. Det er likevel viktig å ikke legge datasikkerheten helt vekk, for da kan situasjonen bli enda verre enn den allerede er.

Norske myndigheter tar heldigvis dette på alvor og har laget ett nettsted der det er mulig å lære mer om sikkerhetstiltak. Nettstedet heter https://nettvett.no/ og har samlet flere tips for hvordan du kan være litt tryggere på nett gjennom krisetiden.

Nå er det ekstra viktig at vi som enkeltpersoner gjør vår del for at sikkerheten opprettholdes. I en tid der arbeidsplassen har mye ekstra press må vi gjøre det vi kan. Da IT sikkerhet ikke alltid er første prioritet blant folk, ønsker jeg å komme med en oppfordring om å lese mer på nettvett.no om hvordan du kan være litt tryggere.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags