Gå til sidens hovedinnhold

Respekterer du folkeviljen statsminister Erna Solberg?

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Den 24. september 2021 kan det skje at EUs jernbanepakke IV innlemmes i EØS-avtalen – under møtet i EØS-komiteen – der Norge, Island og Liechtenstein møter EU. Skjer det, vil alle de norske jernbanelovene bli EUs eiendom – underlagt EU-retten – inklusive tilsynsmyndigheten.

Ved stortingsvalget 13. september 2021, mente 56 % av velgerne at privatiseringen/ salget av folkets eiendom må opphøre, og at det må bli en stopp i framveksten av de enorme forskjellene i befolkningen (Ap, Sp, SV, MDG og Rødt)! Det innebærer stopp i overføring av mer makt til EU.

Bare 40,4 % av velgerne støtter statsminister Erna Solberg (H), som mener at Norge er tjent med at EU får mer makt i Norge – som innebærer at folkets jernbane «gis» bort til profitthungrige spekulanter gjennom et Stortingsvedtak (H, FrP, V og KrF).

Dette grepet gjør flertallet på Stortinget – vel vitende om at Norge trolig er det eneste landet hvor deler av jernbanedriften er avhengig av offentlige kjøp for å kunne driftes – med skattebetalernes penger. I framtiden vil ikke overskudd i jernbaneselskaper lenger tilbakeføres staten. Det kan dermed forventes ytterligere kutt i velferden – fordi jernbaneprofitørene skal ha sin profitt, og hvor store deler av utbyttet føres ut av landet framfor å bli reinvestert i Norge. Som takk får norske skattebetalere dyrere togbilletter, slik det er blitt etter at jernbanereformen ble innført i 2015.

Etter et stortingsvalg er det normale at sittende regjering opptrer som et forretningsministerium fram til ny regjering overtar. Erna Solberg har signalisert noe annet – hun akter å få jernbanepakka innlemmet i EØS-avtalen på møtet i EØS-komiteen den 24. september – med begrunnelsen «det er vedtatt av Stortinget».

Full liberalisering av jernbanedriften handler om å sette jernbaneansatte/ jernbanevirksomheter opp mot hverandre i en konkurranse – hvor den som godtar minst lønn/ dårligst arbeidsmiljø «vinner» anbudet. Det er ikke det framveksten av fattige lavtlønnede arbeidstakergrupper ønsker seg.

Dermed framstår det som meget respektløst ovenfor det norske folkestyret og demokratiet, dersom statsminister Erna Solberg innlemmer EUs jernbanepakke IV mot folkets vilje den 24. september 2021.