Flott: Alexander Nohr spiller Aeneas og prøver kostymene han skal bruke. Anne Gotaas (t.v.) og Inger Jevanord som lager kostymer vurderer klærne og sjekker at de sitter og ser ut som de skal i Brenneriet. – Det er et flott kostyme. Jeg liker dette, sier han.

Flott: Alexander Nohr spiller Aeneas og prøver kostymene han skal bruke. Anne Gotaas (t.v.) og Inger Jevanord som lager kostymer vurderer klærne og sjekker at de sitter og ser ut som de skal i Brenneriet. – Det er et flott kostyme. Jeg liker dette, sier han. Foto:

300 mennesker og en hest lager to operaer

Ikke mindre enn to operaer på en kveld leveres av Ringsakeroperaen denne høsten. Det er mange biter i puslespillet som skal på plass før alt er klart til teppet går opp tirsdag 14. november. Øvinger, kulisser, rekvisitter, kostymer og en hest (!) må på plass.
Gaute Freng
Publisert
DEL
Ikke mindre enn to operaer på en kveld leveres av Ringsakeroperaen denne høsten. Det er mange biter i puslespillet som skal på plass før alt er klart til teppet går opp tirsdag 14. november. Øvinger, kulisser, rekvisitter, kostymer og en hest (!) må på plass.

Ringsakeroperaen: Dido og Aeneas samt Cavalleria Rusticana settes opp. Med to ulike operaer nyter Ringsakeroperaen godt av sitt enorme apparat av ressurser både på og utenfor scenen. Et apparat og et velsmurt maskineri med mange frivillige som imponerer alle som møter operamiljøet i Brumunddal for første gang:

– Det er virkelig moro å komme hit. Å oppleve alle som bidrar til å skape opera i Brumunddal. Jeg har jo hørt om det før men det er utrolig artig å være en del av det, forteller Camilla Stenhoff Vist som spiller Dido i Dido og Aeneas.

Øver: Gunnar Andor Nieland (i rødt), Kristian Krokslett, dirigent Torodd Wigum og Tore Mortensen (piano) forbereder seg.

Øver: Gunnar Andor Nieland (i rødt), Kristian Krokslett, dirigent Torodd Wigum og Tore Mortensen (piano) forbereder seg.

Klassiske operaer

Det faktum at det settes opp to operaer samtidig gir noen utfordringer. Men utfordringer trigger mannskapene i Ringsakeroperaen.

Årets operaer preges av vakker musikk og to dramatiske historier. Begge handler om svik og sterke følelser, forklarer operasjef Kari Bekken. Hun gleder seg stort til premieren, men gleder seg også stort å være en del av forberedelsen og oppkjøringen i ukene og dagene før teppet går opp.

Det er to klassiske operaer som står på programmet.

I Dido & Aeneas velger dronning Dido stille og hjertebristende døden med «Didos klage», mens det i Cavalleria rusticana er dramatiske arier, fordømmelse og drap. Cavalleria utspiller seg en påskedag på Sicilia, men flotte korsatser.

Operasjef Kari Bekken har store forventninger til det hele:

– Ronald Rørvik har regien. Dette kommer til å bli det beste som han har gjort hos oss. Øvingene vi har hatt så langt har vært utrolig bra.

Og årets opera inneholder altså også en hest. For i Cavalleria Rusticana svinger operasangen Gunnar Andor Nieland fra Brumunddal seg inn i salen som kusk med hesten Sølja. Det er nok første gang skjer i Ringsakeroperaen.

Forbereder seg

Ringsakeroperaen er en god blanding av proffe solister, sangere, musikere og dansere samt amatører i kor og som statister og alle frivillige som syr, snekrer, maler og bidrar til alle rammene som operaene er en del av i Teatersalen. Bekken regner med at opp mot 300 mennesker bidrar til å operafesten i Brumunddal i høst.

Rekvisitter: Operasjef Kari Bekken ser på arbeidet til Plamena Dicheva, Magnhild Gjengstø og Mette Dahl Johansen.

Rekvisitter: Operasjef Kari Bekken ser på arbeidet til Plamena Dicheva, Magnhild Gjengstø og Mette Dahl Johansen.

– Om vi teller med alle på og av scenen så er det utrolig mange som legger ned en bra innsats for å gjøre dette mulig.

Nå en drøy uke før premieren jobbes det på høygir for å gjøre alt klart.

– Aktiviteten i Teatersalen og på verksteder går nå nesten døgnet rundt, forteller operasjef Kari Bekken.

Hun trekker raskt med seg lokalavisa rundt for å gi et inntrykk. Overalt foregår forberedelser. Med scener, med kulisser, med rekvisitter, kostymer og alle detaljer som må til. Det jobbes i Teatersalen og det jobbes i lageret og verkstedet til Ringsakeroperaen i Brenneriet.

Maskør: Therese Lia har ansvar for parykker og sminke. En vesentlig oppgave når det er snakk om opera.

Maskør: Therese Lia har ansvar for parykker og sminke. En vesentlig oppgave når det er snakk om opera.

Ringvirkninger

For de involverte er det virkelig intense uker. Hovedforestillingen i Ringsakeroperaen har et budsjett på mellom fire og fem millioner kroner. Årsbudsjettet er på åtte millioner kroner. Operaen har blant annet støtte over statsbudsettet. Ringsakeroperaen så dagens lys i 1979. Fra den spede starten har det hele vokst og utviklet seg stort.

Det er et stort kulturapparat som svinger seg i ringene i Brumunddal disse dagene.

– Dette kommer Ringsaker til gode. Solistene som kommer hit bor på hotell her og det som handles inn av varer og tjenester kjøpes lokalt. Dette gir i sum gode ringvirkninger for lokalt handels- og næringsliv, sier Bekken.

I tre uker før premieren bor og jobber blant annet solistene tett sammen. Sammen med de frivillige mannskapene går de om hverandre. Som den operafamilien Ringsakeroperaen er. Forestillingene spilles åtte kvelder over to uker.

God bredde: Operakoret venter på instruksjoner.

God bredde: Operakoret venter på instruksjoner.

Artikkeltags