To bruer forsvant natt til onsdag

BORTE: Her sto en gang Harpviken bru, som gikk over til Mjøsa Båtservice. Nå er det kun autovernet på den ene siden som står igjen etter brua.

BORTE: Her sto en gang Harpviken bru, som gikk over til Mjøsa Båtservice. Nå er det kun autovernet på den ene siden som står igjen etter brua. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Både Harpviken bru og Strandbakken bru nord for Brumunddal gikk over i historien natt til onsdag.

DEL

For mens du sov, kastet digre maskiner og mannskaper fra entreprenøren Veidekke seg over sementen, og rev bruene ned til siste bit.

Onsdag morgen er det lite som vitner om de to bruene som en gang sto der, rett nord for Neskrysset utenfor Brumunddal.

Et hengende autovern og sementblokker med armeringsjern stikkende til alle kanter som et pinnsvin, er levningene av Harpviken bru, som førte folk og fe over til Mjøsa Båtservice.

Kommunikasjonsrådgiver Svein Jarl Caspersen i Veidekke opplyser at rivingen gikk etter planen.

– Det gikk veldig greit. Det var ikke noe problem å rive de. Målet med å ta begge bruene på en natt, var å hindre at trafikken ble hindret på dagtid, sier Caspersen til RB.

Han forteller at over nitti prosent av bruene blir gjenvunnet.

– Både armering og betong gjenvinnes, sier kommunikasjonsrådgiveren.

Mens Strandbakken bru var for gående og syklende, medfører fjerningen av Harpviken bru endringer i kjøremønsteret for bilister og andre med motorisert kjøretøy, som tidligere fartet over der.

– De som kommer fra nord, kan kjøre rett inn. De som kommer fra syd, må opp til Økelsrud for å snu, og så kjøre tilbake igjen, forklarer Caspersen.

Begge bruene blir etterhvert erstattet med nye, som passer til firefelts veg.

Artikkeltags