Han kikker utover området der det i høst skal stå ferdig et bygg på over 400 kvadratmeter. Igangsettingstillatelsen ble gitt fra kommunen i mars. Det nye bilverkstedet får fem ansatte.

– Vi har en god følelse, men vi er jo litt spent, fastslår Wålengen.

Blir daglig leder

Det var i februar 2020 bildelgrossisten Romnes Hamar AS åpnet dørene på Myrvoll i Furnes, tett på både Furnesvegen og E6.

Plasseringen og det nye E6-krysset på Bergshøgda var blant årsakene til at selskapet, som het Bilvarehuset Anker AS før det ble en del av Romnes-gruppen, flyttet fra Bekkelaget i Stange.

Wålengen er daglig leder og vil også bli daglig leder i det nye bilverkstedet, som får navnet Anker Bilservice AS. For det en klar link mellom bildelgrossisten og bilverkstedet.

– Det er selskapet Senmor AS som eier tomta og som vil eie bygget. Anker Bilservice vil leie av dette selskapet, som igjen er heleid av Romnes Hamar AS, forklarer han.

Verksted også i Hamar

Det var i 2015 Romnes Hamar AS først fikk en fot innenfor bilverkstedsbransjen, da de kjøpte opp et bilverksted i Enerhaugvegen i Hamar. Dette ble omdøpt til Anker Bilservice, et navn som også blir med til Furnes.

Navnet er ikke tilfeldig valgt.

– Det er for å videreføre arven etter min far, som døde i 2019. Han startet i sin tid Bilvarehuset Anker, forklarer Wålengen.

– Flytter dere verkstedet i Hamar hit?

– Planen er også å fortsette med verkstedet i Hamar, svarer han.

– På et blunk

Det er allerede flere bilverksteder å velge mellom i Nydal og det er ikke langt til Brumunddal, men det er flere grunner til at Wålengen har troen på et bilverksted langs Furnesvegen på flåa forbi Myrvoll.

– Se på hva som skjer i Nydal, det blir massevis av nye boliger. Det samme på Kvalfeltet, der blir det også massevis av nye boliger, sier han, og peker oppover lia.

Wålengen fortsetter:

– Det har også blitt så mange elbiler, at bilverkstedsbransjen er nødt til å omstille seg. Vi har to mekanikere som er sertifiserte elbil-mekanikere i henhold til de nyeste kravene. Her blir alt av utstyr helt nytt og vi kan håndtere alt av feil og reparasjoner på helt nye biler, sier han, og lister opp det siste argumentet:

– Verkstedet får jo sentrallageret rett ved siden av, så vi slipper budtjenester. Delene kan bli levert på et blunk, avslutter han.