Mange lærere i Ringsaker mangler fordypning

- Det er fortsatt en del lærere som mangler fordypning i fagene de underviser i, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner i en pressemelding. Illustrasjonsfoto.

- Det er fortsatt en del lærere som mangler fordypning i fagene de underviser i, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner i en pressemelding. Illustrasjonsfoto. Foto:

36 norsklærer, 48 mattelærere og 30 engelsklærere mangler tilstrekkelig fordypning i Ringsaker.

DEL

Regjeringen har tredoblet satsingen på videreutdanning av lærere siden 2014. I år er det satt av 1,6 milliarder kroner, like mye som i fjor. Da fikk 7200 lærere tilbud om videreutdanning. Det skriver Kunnskapsdepartementet i en pressemelding.

- Norske klasserom er fulle av dyktige lærere med solid faglig kompetanse. Men fortsatt er det en del lærere som mangler fordypning i fagene de underviser i. Jeg håper mange av dem nå vil søke etterutdanning, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H).

Fra 1. august 2025 må alle lærere som skal undervise i matematikk, engelsk, norsk, norsk tegnspråk og samisk på barneskolen ha minimum 30 studiepoeng i disse fagene. Ungdomsskolelærere på ha minst 60.

I Ringsaker mangler 36 norsklærere, 48 mattelærere og 30 engelsklærere tilstrekkelig fordypning.

- Viktig å informere lærerne

Rektor Kristin Ingelstad ved Kylstad skole forteller at de har hatt flere lærere som har benyttet seg av ordningen for videreutdanning.

- Vi oppfordrer og snakker mye om mulighetene for videreutdanning for lærerne her på Kylstad. Det var ikke slike ordninger før, og det er viktig for meg å informere om disse mulighetene slik at lærere som ønsker å videreutdanne seg er klar over mulighetene, sier Ingelstad.

Kommunene har ansvaret for å gi lærerne påfyll

Det er skolene og kommunene som har ansvaret for at lærere som underviser i norsk, matte og engelsk oppfyller kompetansekravene. I fjor fikk 310 lærere av 445 søkere tilbud om videreutdanning i Hedmark.

- Kommunene må ha klare kompetanseplaner for hvordan de skal sørge for at lærerne får nok fordypning innen 2025. Da må alle prioritere videreutdanning. Noen kommuner gjør allerede en veldig god jobb, mens andre kan bli bedre. Ved kommunevalget bør foreldre sjekke hva lokalpolitikerne deres har tenkt til å gjøre for å sikre at skolene deres har gode planer for videreutdanning av lærere, som både skoler, foreldre og lærere kjenner til, sier Sanner.

Artikkeltags