Eksamensnerver på Nes: – Det er nå jeg skal vise alt jeg kan

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Eksamen setter punktum for 10 års skolegang, og er noe alle elever må gjennom, uansett om de vil det eller ikke. RB loddet stemnningen på Nes ungdomsskole denne uken.

DEL

9. mai fikk 10. klasseelever over hele landet vite hvilket fag de skal ha eksamen i. Elevene blir tilfeldig trukket opp i ett av basisfagene matematikk, engelsk eller norsk.

– Denne uka er det norskeksamen som foregår over to dager, tirsdag og onsdag. Den første dagen er det hovedmål, og den andre dagen er det sidemål, forteller Gunn Sørfonn, lærer ved Nes ungdomsskole.

Elevene har fem timer på seg fra de får oppgavene, men kan dra når de er ferdige. Det er to oppgavedeler, en A-del og en B-del. Nivået på oppgavene er utfordrende, og tester både elevenes skrive- og lesekompetanse. Elevene må vise at de mestrer ulike sjangere og rettskriving.

– Temaet for årets eksamen er engasjement, og det blir veldig spennende å se om våre elever er engasjerte, smiler Sørfonn.

– Tar det som det kommer

Dagen før første eksamen har elevene en forberedelsesdag på skolen hvor de får utdelt et forberedelseshefte som de jobber med og som kan brukes under selve eksamen. Anine Haugom var veldig nervøs på forberedelsesdagen.

– Det er jo tross alt eksamen jeg forbereder meg til, så det er en del nerver, forteller hun. Alle elevene bruker dagen godt, men på ulikt vis.

– Jeg skal bruke forberedelsesdagen til å lese gjennom tekstene i heftet vi har fått utdelt og skrive stikkord, sier Regine Vedal-Fekstad.

Siden hun ikke vet hvilke oppgaver som kommer, skal hun ikke øve så mye hjemme.

– Jeg gleder meg, og tar det som det kommer. Det er nå jeg skal vise alt jeg kan, sier hun.

Selv om man skulle tro at en er nervøs før en slik test, er ikke Sebastian J. Mistereggen særlig urolig.

– Det blir nok ganske likt som en tentamen, og det har vi jo hatt flere ganger. Jeg grugleder meg, forteller han.

Klare for eksamen: Regine Vedal-Fekstad og Sebastian Mistereggen diskuterer tekstene i forberedelsesheftet. Foto: Mariann Beausire

Klare for eksamen: Regine Vedal-Fekstad og Sebastian Mistereggen diskuterer tekstene i forberedelsesheftet. Foto: Mariann Beausire

Ingen målsetting

Under eksamen er det en rekke strenge regler som ungdommene må følge. De blir plassert på hvert sitt bord, og har ikke lov til å kommunisere verken med hverandre eller omverdenen. Lærerne har heller ikke lov til å hjelpe elevene under eksamensdagen, men elever med eget vedtak kan få hjelp til å lese oppgavene. Elevene må til og med bli fulgt på do av en voksen. Som alle andre skoler, håper selvfølgelig også Nes ungdomsskole på gode resultater. Likevel forteller Ann-Therese Dalbakk, rektor ved Nes ungdomsskole, at hun kun forventer at elevene møter godt forberedt og gjør sitt beste.

– Mer kan vi ikke forlange. Målet er at alle skal ha en god opplevelse av det å ha eksamen, sier hun.

Frokost for å roe nervene

På Nes ungdomsskole blir elevene tilbudt å spise frokost på skolen på eksamensdagen.

– Det er noen år siden vi startet å servere denne frokosten. Det er en god start på dagen, både fordi elevene kan møte de andre og roe eksamensnervene, forteller Gunn Sørfonn.

I tillegg er en god frokost grunnlaget for å holde konsentrasjonen oppe en hel dag. Regine Vedal-Fekstad synes det er bra at skolen arrangerer frokost for eksamenskandidatene.

– Det hjelper på nervene, og det er viktig med godt måltid før eksamen, mener hun.

Krevende oppgaver

Rett før det hele starter, er det stille i eksamenslokalet. Elevene sitter spente på pultene sine og venter på å få utdelt oppgavene, mens en streng eksamensvakt tar plass foran i klasserommet. Spenningen er til å ta og føle på. Etter at læreren har gjentatt eksamensreglene, blir oppgavene delt ut. Nå venter fem timer med intens jobbing.

Etter eksamen var elevene slitne, men fornøyde.

– Jeg synes det gikk veldig bra, og er veldig fornøyd. Oppgavene passet for mange, og derfor tror jeg at det kan ha gått bra for mange andre også, forteller Regine Vedal-Fekstad.

Ifølge lærer Gunn Sørfonn var årets eksamen krevende, men oppgavene har vært relativt åpne.

– Jeg håper at elevene klarte seg bra, og fikk vist det de kan. Uansett er jeg stolt av dem, avslutter Sørfonn.

Artikkeltags