Stavsberg får tur til Equinors høstkonferanse

Vant tur:  (Fra venstre): June, Vilma, Viktor, Maiken og Maia fra Stavsberg skole er klare for Equinors høstkonferanse

Vant tur: (Fra venstre): June, Vilma, Viktor, Maiken og Maia fra Stavsberg skole er klare for Equinors høstkonferanse Foto:

Når Equinors årlige høstkonferanse går av stabelen ved Det Norske Teateret i Oslo 20. november, er Stavsberg skole valgt ut til å vise sitt First Lego League-arbeid som den eneste av alle deltakerskolene i Norge.

DEL

– Under høstkonferansen skal Stavsberg-elevene være representanter for «morgendagens helter», Equinors talentutviklingsprogram og satsing på realfagsprosjekter for barn og unge i skolen. Elevene skal stå på stand og presentere sitt arbeid i forbindelse med First Lego League, utdyper Cecilie Stoltz, lærer på Stavsberg skole.

Med både statsministeren, olje- og energiministeren og kunnskapsministeren til stede blant de 700 deltakerne på høstkonferansen, får Stavsberg-elevene en unik mulighet til å synliggjøre sitt forskningsarbeid.

– Grunnen til at vi får delta på høstkonferansen, er blant annet at Stavsberg med prosjektet «Hydro Dynamics» kom på 2. plass i Scandinavian Innovation Award i fjor, og at vi i år er kvalifisert til den skandinaviske finalen i First Lego League på Fornebu 1. desember, forklarer Viktor.


Borrelås i verdensrommet

– First Lego League har ulike temaer hvert år. I år er temaet «Into orbit». Vi har forsket på hvordan astronauter kan bruke borrelås i treningssituasjoner i verdensrommet, forklarer Vilma.

– Vi har snakket med en fysiker ved høgskolen i Innlandet, som sa at borrelåsen ikke blir påvirket av vektløsheten i verdensrommet. Det gjør at det er like tungt å dra fra hverandre borrelåsen i verdensrommet som her nede på jorda, sier Maja, og legger til at trening med borrelås i verdensrommet vil være svært effektivt.

– I tillegg har vi testet ut borrelåsteorien ved hjelp av borrelås på dukker i et akvarium. Vi har også gjennomført et forsøk for å teste hvor mye borrelås kan bære, legger June til.

Elevene forteller at de også har jobbet med koding av lego-roboter som en del av prosjektet. Lego-robotene kan utføre ulike oppdrag, og skal vises fram under høstkonferansen.

– Vi skal vise hvor viktig det er å jobbe med forskning i skolen, og vise at First Lego League er viktig for Stavsberg skole. Prosjektet har gjort at vi har lyst til å drive mer med forskning, sier Maiken.
 

Jobber tverrfaglig med First Lego League


Lærer Cecilie Stoltz ser nytten av First Lego League som et tverrfaglig prosjekt hvor ulike kompetansemål enkelt kan trekkes inn.

– Arbeidet med First Lego League åpner for å jobbe med kompetansemål i norskfaget, naturfag, samfunnsfag og kunst og håndverk – i tillegg at elevene kan øve seg på å presentere og markedsføre et prosjekt, avslutter hun.

 

Artikkeltags