Disse skal sørge for godt vertskap i Moelv

Vertskap: Disse skal sørge for at turister blir tatt godt imot i Ringsaker. Bak fra venstre: Monica Hasli, Linda Antonsen, Heidi Brennodden, Linda Brandal. Foran fra venstre:  Ida Adolfsen, Mette Westgaard, Renée Dekker og Plamena Dicheva

Vertskap: Disse skal sørge for at turister blir tatt godt imot i Ringsaker. Bak fra venstre: Monica Hasli, Linda Antonsen, Heidi Brennodden, Linda Brandal. Foran fra venstre:  Ida Adolfsen, Mette Westgaard, Renée Dekker og Plamena Dicheva

DEL

Siden i sommer har de ansatte ved biblioteket i Moelv fylt rollen som verter på turistkontoret som Visit Innlandet etablerte.

– Vi har hatt noen henvendelser, og en del har vært innom og hentet seg kart og informasjonsbrosjyrer om ulike aktiviteter i Ringsaker, forteller Heidi Brennodden, avdelingsleder ved biblioteket i Moelv.

Trolig vil bruken av turistkontoret øke gradvis ettersom tilbudet blir bedre kjent og skilting kommer på plass, tror hun.

Derfor var de ansatte ved turistkontorene i Ringsaker samlet til et felles informasjonsutvekslingsmøte på biblioteket i Moelv onsdag denne uka.

Tema for møtet var vertskapsrollen, hva folk som kommer innom turistkontoret som regel er opptatt av, og hvordan man best kan forberede seg på rollen som turistvert.

Renée Dekker fra VisitInnlandet bidro med gode tips til alle som jobber med turistinformasjon.

– Det er ingen som forventer at man kan alt, men det kan være lurt å sette opp ei liste over de mest aktuelle overnattingsstedene, opplevelsene, spisestedene eller turmålene, slik at man har dette lett tilgjengelig dersom noen kommer og spør, sa Dekker.

En av fordelene med at turistkontoret er samlokalisert med og driftes av biblioteket, er at turistinformasjonen dermed følger bibliotekets åpningstider.

– Vi holder åpent alle hverdager samt lørdag, så her er tilgjengeligheten god, sier biblioteksjef Mette Westgaard.

Artikkeltags