Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Langt ifra noen "rekkeviddeangst"

Annonse fra Skogveien Auto

Men den nye rekkevidden til Nissan Leaf, slo Werner Christie til. - Det var ingen tvil om at jeg skulle fortsette å kjøre elektrisk, sier han.

NY BIL: Werner Christie fra Hamar gledet seg stort til å hente sin nye, helelektriske bil på den lokale bilforretningen.
Vårsola titter frem i Kappvegen 1, og det glitrer i Mjøsa. Det er rett og slett en veldig bra dag å hente sin splitter nye og miljøvennlige elbil på! Werner Christie har lenge ventet på at de elektriske bilene skal få lenger rekkevidde, og med den siste utgaven av Nissan Leaf er den tidligere helseministeren klar for å bytte ut den forrige modellen fra samme merke (ja, for denne Hamar-mannen satt i Gro Harlem Brundtlands tredje regjering). 
- Jeg må jo si at det er en helt ny opplevelse å komme på veien! Man slipper å sitte i bilkø uten å bruke energi. Ingen giring. Det er stille og fredelig hele tiden. Dette er vesentlig mer behagelig enn noe annet jeg har prøvd, sier Werner fra førersetet.
LEAF-FEBER: Kenneth Nilsen kan fortelle om elbildilla i butikken sin og Hamar generelt.

Verdens mest solgte elbil

Visste du at Nissan Leaf er verdens mest solgte elbil? De populære, elektriske bilene blir produsert i Sunderland i England for det europeiske markedet.

- Når du skal finne frem til ladestasjoner, så er all informasjon innebygd i navigasjonsenheten til bilen. Dermed er det superlett å finne frem til nærmeste ladestopp eller i en by du skal reise til, sier Kenneth Nilsen, salgsansvarlig for Nissan hos Skogveien Auto.

På kartet kan du også se ikoner over hurtigladestasjoner - helt genialt hvis "ladeangsten" skulle melde seg. Og selve ladingen er enkel: Du lader ved å åpne ladeporten foran på bilen med en knapp på nøkkelen. Ta dekselet til side og sett ladekabelen i.

Rekkevidde på 25 mil

Selv er Werner Christie langt ifra bekymret for å få noen "rekkeviddeangst". På denne siste og tredje utgaven av Nissan Leaf har nemlig batterikapasiteten økt betydelig - fra 24 til 30 kWt. Dermed har den oppgitte rekkevidden steget fra 199 til 250 kilometer.

- Nå er rekkevidden på elbiler nesten like god som på vanlige biler. Ladestasjoner utvikles overalt, inklusiv på vanlige bensinstasjoner. Man begynner jo å døpe om bensinstasjonene til energistasjoner, sier Werner og smiler, før han legger til:

- Det er bra for alle at flere kjøper seg elbil. Dette er en god måte å forsvare miljøet på, konstaterer han.

Med en mulighet til å klare tjue mil under normale kjøreforhold, ser det virkelig ut som Hamars innbyggere går en lys elbilvår i møte. 

BEST I KLASSEN: Nye og tredje generasjon Nissan Leaf har klassens beste rekkevidde! På en god dag kan du kjøre tjue mil.
Redaksjonen i Ringsaker Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet