Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vaskekongen i Brumunddal

Annonse fra YX

Ingen YX-stasjoner i hele Norge omsetter for mer på maskinvask enn den litt usentralt plasserte stasjonen i Brumunddal.

Tallenes tale er klar. YX Brumunddal troner alene på toppen av lista, og det er godt gjort med tanke på at nærmeste konkurrent har to maskiner der YX Brumunddal kun rår over den ene.

Lange køer

Når vi er på besøk koker det med folk og lange køer, og vi må spørre: Hva er det som er hemmeligheten?

– Det er jo ingen hemmelighet, det er halv pris og gode tilbud, det!

Daglig leder, Stein G. Olsen, ler godt før han forklarer at de har investert mye i en topp moderne vaskemaskin, og at det selvfølgelig er kvaliteten på maskinen og det gode resultatet som er det viktigste for kundene.

– Vi har en av markedets råeste vaskemaskiner, som sørger for topp resultat hver eneste gang. Så folk vet at hos oss får de en ren bil.

RENE BILER: – Vi har en av markedets råeste vaskemaskiner, som sørger for topp resultat hver gang, sier Stein G. Olsen.

Gode tilbud

Vi tok Olsen på ordet og gjennomførte en uhøytidelig spørreundersøkelse blant de som satt i kø denne dagen. Fire av seks sa at de var her nettopp på grunn av det gode tilbudet, mens to rett og slett hadde flaks som ikke visste om tilbudet. De forteller at de kom på grunn av servicen og fordi det er så lettvint.

Når vi spør hva slags program de velger, blir noen straks mer usikre. I prislista brukes det nemlig ord som kanalkjemi og tripleshine. Olsen mener folk i Brumunddal er godt oppdratt nå, og vet at med tripleshine, får de en ny og forbedret polering, som er spesielt egnet til å ta vare på plastdetaljer og andre detaljer som ikke er lakkert.

– Ikke minst så beskytter den lakken fremover, og gjør bilen lettere å vaske neste gang, forklarer Olsen.

Hva er så målsettingen for neste år?

– Vi skal fortsatt være øverst på lista, men vi ser at kapasiteten begynner å bli sprengt. Det er trafikk fra morgen til kveld, og det er gøy, men på sikt må vi kanskje bygge ut så folk slipper å bruke så mye tid i kø, avslutter vaskekongen i Brumunddal.

Ny stasjon på Olrud

I juni i år åpnet Olsen og kompanjongen Geir Sognar en ny YX- stasjon på Olrud. De driver nå tre YX-stasjoner i regionen; YX Olrud, YX Brumunddal og YX Rudshøgda. Mens fokuset på Rudshøgda er på mat er det toppmoderne vaskehaller de har prioritert i Brumunddal og på Olrud. 

Redaksjonen i Ringsaker Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet