Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bor du i en brannfelle?

Annonse fra Varmefag Hamar

Skader på pipen trenger ikke å bety at du må bygge en ny.

Signaler å ta på alvor

- Det er en gammel pipe, dette her. Huset er bygget i 1963, her har det vært fyrt med olje og parafin i over 50 år. Anders Saxlund åpner luken til den nye peisovnen. Norske piper utsettes ved bruk for forskjellig påkjenning ved forskjellig fyring.

- Vi hadde kjøpt en helt ny ovn, men det brant dårlig i den selv med tørr ved. Ovnen sotet også veldig, den ble helt svart etter fyring. Det var sånn vi kom inn på at det måtte være noe med pipen, sier Anders.

Sot på ovnens glass kan tyde på ufullstendig forbrenning som kan resultere i beksot i pipen og i verste fall pipebrann. Ved en tilfeldighet oppdaget Anna Rudsar pipeløpet på loftet.

- Jeg var oppe på loftet for å hente julepynt da jeg så pipen. Den så ikke bra ut, og jeg skjønte at vi sikkert måtte gjøre noe. Men jeg orket ikke tanken på å rive hele pipen, så jeg lukket øynene. Jeg så for meg en omfattende, kostbar jobb og masse støv i hele huset, forteller Anna.Huseierne fra Brumunddal kontaktet Varmefag Hamar da de forstod at det måtte faghjelp til for å sjekke om pipen var i orden.

5 tegn på at din pipe trenger rehabilitering:

• Dårlig trekk i ovnen

• Nedsotet glass

• Sprekker i pipen

• Misfarging av sot på pipen

• Oppløst fuge

En brannfelle

Det finnes forskjellige piper i Norge. Isolerte stålpiper, elementpiper med innvendig keramikkrør f. eks fra leverandøren LECA og tradisjonelle tegelpiper som hos Anna og Anders. Tegelpiper ble avviklet rundt 1969, og erstattet av elementpiper. Disse pipene har ulike leve- og garantitid. Hvis huset ditt er eldre enn 25 år og det ikke foreligger dokumentasjon på at pipen har blitt rehabilitert, er det lurt å sjekke pipen. Kontakt Varmefag Hamar for gratis konsultasjon, så finner vi ut hvilken pipe du har og om den trenger rehabilitering.

- Når jeg kom opp på loftet å så pipen til Anna og Anders, så jeg at den hadde en del sprekker. Den var også misfarget av sot. Jeg begynte med å fjerne noe av pussen, da oppdaget jeg at fugen, som er bindemiddelet mellom steinene, var begynt å gå i oppløsning. Antakeligvis på grunn av kondens i oljefyringen. Derfor blir dette et svakt punkt og kan føre til store problemer ved en pipebrann. Tore Granmo, jobber som murer og vet hva han snakker om.

Piperehabilitering er nytt for mange, men det er mange piper i Norge som trenger rehabilitering. Noen anslår 100.000 piper i hele landet, andre 100.000 piper bare i Oslo. Det betyr at mange må sjekke pipene sine. Ved en piperehabilitering får du jevnere trekk i pipen, og eksisterende ovner brenner bedre. Varmefag tilpasser løsningen til din pipe og ditt bruk. Arbeidet som utføres har 25 års garanti og øker boligens verdi.

Jobben gjort på en dag

En piperehabilitering kan være helt nødvendig av sikkerhetsmessige hensyn, men også for optimal bruk av din varmekilde.

- Løsningen for pipen til Anna og Anders var å bruke syrefaste stålrør. Vi bygger pipen på utsiden av huset og senker røret ned i den gamle. Slik slipper kunden et større inngrep ved å rive hele pipen, sier Tore. Selve inngrepet tar kun en dag.

- Nå er pipen helt trygg. Vi har bygd en pipe inne i den gamle pipen, så nå har Anna og Anders to piper. De er derfor dobbelt forsikret, hvis det skulle oppstå pipebrann eller gasseksplosjon i røret, fortsetter han.

- Den nye feieluken er senket ned i den gamle, nå har de to. Tore åpner feieluken og viser frem en blank, ny feieluke.

Ny ovn med nye pipe

Mange piper har eldre ovnshull som er murt igjen på en dårlig måte. Dette resulterer i dårlig trekk og svake punkter i pipen. En pipe kan også ha hatt en liten pipebrann uten at eirene har merket det. Pipen kan derfor være skadet uten at man vet det.

Etter fyringssesongen kommer våren, som er den beste tiden å sjekke pipen. Er du i tvil om alt er som det skal være, bør du få fagfolk på befaring. Dersom rehabilitering er nødvendig kan du få det gjort på en rask, enkel og renslig måte. Varmefag Hamar har autoriserte fagfolk som kan hjelpe.

- Det vi var redde for, var at vi måtte rive hele pipen. Vi slapp jo det, heldigvis. Anders smiler.

- Jobben var gjort på en dag og vi kan bruke loftet igjen. Endelig skal vi isolere og legge gulv, som vi har utsatt fordi pipen kanskje måtte rives. Også får jeg en ny ovn i kjelleren og, de lager bare et nytt hull i det samme stålrøret.           Jeg kjenner bare at jeg er trygg , sier Anna. 

Redaksjonen i Ringsaker Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet