Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bli med på ultralyd hos Volvat:

- Beroligende å se at hjertet slår

Annonse fra Volvat

Det ble et rørende øyeblikk da Ane Holmlund (25) og Hermann Aarflot (29) fikk se babyen sin for første gang.

Som gravid får man tilbud om ultralyd i uke 18 hos det offentlige. For Ane Holmlund og Hermann Aarflot var det alt for lenge å vente med å se babyen sin. 

- For mange gravide er det viktig å se at alt står bra til med fosteret før uke 18. Da er vi på Volvat et godt alternativ, forteller Gynekolog Linda Karlsen. 

Les mer om tidlig ultralyd og bestill time hos Volvat her.

Det er en veldig god følelse å se og høre babyen. Det blir mer ekte nå.

Ane Holmlund

TRYGGHET: Hermann Aarflot og Ane Holmlund syns det var godt å se babyen i magen.

Tidlig ultralyd:

Tidlig ultralyd for gravide i Norge forekommer i dag i hovedsakelig tre former:

- Offentlig tilbud om fosterdiagnostikk (kombinert ultralyd og blodprøve) på godkjente sykehus dersom kvinnen/paret fyller bestemte kriterier (for eksempel at kvinnen har fylt 38 år).

- Offentlig og privat tilbud på medisinsk indikasjon (for eksempel ved blødninger eller uro) som del av svangerskapsomsorgen hos jordmor, gynekolog eller ved sykehus.

- Privat tilbud som den gravide betaler for selv hos jordmor, gynekolog eller på annen klinikk, hvor undersøkelsen ikke er medisinsk indisert.

MANGE PASIENTER: Gynekolog hos Volvat, Linda Karlsen gir kommende foreldre en trygghetsfølelse.

Ble beroliget av ultralyd

For paret som venter sitt andre barn i mai var det en god opplevelse på ultralyd hos Volvat.

- Det var veldig beroligende å kunne se at hjertet slår, og at babyen beveger seg, forteller den vordende mammaen, mens pappa Hermann nikker.

- Det er veldig viktig for meg med den tryggheten Volvat kan gi meg nå så tidlig i svangerskapet. Jeg kjenner ikke liv eller spark sjøl nå, så det var veldig godt å komme hit i uke 12 når det ikke er noe alternativ hos det offentlige for oss ennå, sier Holmlund.

- Føles mer ekte

Fra før har paret Linus (1,5 år). Også da var de på ultralyd før den offentlige i uke 18. Selv om de har vært gjennom en graviditet tidligere var det like spesielt å høre hjertet til babyen i magen.

- Det er en veldig god følelse å se og høre babyen. Det blir mer ekte nå, forteller Holmlund mens pappa Hermann supplerer:

- Man blir veldig glad inni seg av å se babyen som er i magen.

Les mer om tidlig ultralyd og bestill time hos Volvat her.

Redaksjonen i Ringsaker Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet