Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Hvem fortjener noe ekstra fint til jul i år:

Slik hyller de sine nærmeste

Annonse fra Mølla Storsenter

Julen er tiden hvor vi ofte gir litt ekstra og har tid til å tenke etter over hva som virkelig betyr noe. Her hyller folk på Mølla noen som fortjener litt ekstra til jul, og kommer med noen gode gavetips nå i innspurten.

Edvard Børresen, Mona Andreassen, Heidi Skaugen og Espen Hagen på Mølla storsenter forteller hvem de syns fortjener noe ekstra fint til jul i år.

Se videoen øverst i artikkelen.

Alle fire har tenkt på forskjellige ting som bør belønnes fra årets som har gått. Edvard Børresen setter for eksempel pris på at kona hans ordner alle julegavene som skal kjøpes inn før jul.

- Det setter jeg stor pris på, sier butikksjefen på Eurospar.

ROSENDE ORD: Mona Andreassen på Match mener eksen bør få noe ekstra fint til jul i år. (Foto: Marthe Stenberg)

Eksen min er gull verdt!

Mona Andreassen

Hyller eksen sin

Det er kanskje ikke alle som setter like stor pris på eksen sin som Mona Andreassen.

- Han stiller alltid opp for både meg og vår felles sønn, og fortjener virkelig noe ekstra fint til jul i år. Jeg setter veldig pris på det han gjør for oss, forteller hun.

I videoen kan du også se hvorfor Espen Hagen mener samboeren er en superhelt, og at Heidi Skaugen håper Kreftforeningen får inn litt ekstra penger nå til jul.

TID SAMMEN: Edvard Børresen mener tid sammen er årets beste julegave. (Foto: Marthe Stenberg)

Mølla Storsenter

Med sine 26 butikker og over 1,7 millioner besøkende i fjor er Mølla Storsenter i Brumunddal nærsenteret for alle.

Åpningstider i jula:

Søndagsåpent 16. og 23. desember: 

Kl. 14.00 - 18.00

Langåpent 17. - 21. desember: 

Kl. 09.00 - 21.00

Julaften, 24. desember: 

Kl. 09.00 - 13.00

Romjulen, 27. - 30. desember: 

Kl. 10.00 - 16.00

Nyttårsaften, 31. desember: 

Kl. 09.00 - 14.00

Se mer info om Mølla HER.

POPULÆRE: Heidi tror på et av disse spillene under juletreet i år. (Foto: Marthe Stenberg)

Ute i siste liten? Her er gavetipsene

Er du ennå ikke ferdig med årets julegaver så har Mona, Heidi og Espen noen bra tips til deg. Butikksjef Edvard mener imidlertid at årets beste julegave ikke kommer i pakkeform.

- Det må være å rett og slett sette av tid til familie og venner, forteller han.

Heidi på Ark er også inne på det å ha tid sammen når hun kommer med sitt største gavetips for i år.

- Brettspill er veldig populært. Det er også noe man kan gjøre sammen, som er litt artig. Vi er veldig glad i det, forteller hun og viser fram "Stor i kjeften" og "Hint" som hennes heteste kandidater under juletreet i år.

SIKKER VINNER: Felleski er fortsatt populært. (Foto: Marthe Stenberg)

Det ser også ut til at felleski fortsatt er en hit, skal vi tro Espen på Sport1.

- Det er årets julegave. Du trenger ikke tenke på feste eller smørning. Det er bare å spenne på seg skia og gå ut på tur. Sammen med et par rosa staver blir dette en suksess på julaften, sier Espen.

Mona på Match mener en rød genser fra Redford er en sikker vinner i år.

- Denne herlige lamullsgenseren tror jeg kommer til å ligge under mange trær i år.

Alle produktene får du på Mølla.

Er du ikke Møllavenn? Meld deg inn ved å sende SMS "MØLLA" til 2380, og mottak eksklusive tilbud fra senteret.

Redaksjonen i Ringsaker Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet