Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

"Barne-TV"-Asgeir mot bilselger Terje

– Sjekk denne bilduellen

Annonse fra Mobile Storhamar

Asgeir Borgemoen fikk virkelig testet den nye Isuzu D-MAX på et jorde utenfor Hamar.

Asgeir Borgemoen er kanskje best kjent som "sjefen over alle sjefer" på barne-TV. Han er imidlertid også en meget stor bilentusiast, og har de siste sju årene hatt bilprogrammet "Garasjen".

Borgemoen kjører til daglig Arctic trucks-versjonen av Isuzu D-MAX. Mobile Storhamar har nå fått inn pickupen, og da den skulle lanseres var ikke den tidligere barne-TV helten snau om å stille opp i duell med sin egen bil mot Mobile sin forhandler med 37 års erfaring.

Det jeg liker med bilen er at den ikke prøver å være noe den ikke er.

Asgeir Borgemoen

Et jorde like utenfor Hamar fikk kjørt seg da vi skulle se hva den nye pickupen virkelig er god for, selv i en halvmeter med snø.

- Dette er rett og slett en ordentlig arbeidshest, sier Borgmoen som hadde stor tro på egne kjøreegenskaper før duellen på jordet.

Se den rå duellen i videoen øverst i artikkelen.

DUELL: Asgeir Borgemoen og bilforhandler på Mobile Storhamar, Terje Hagelund (Foto: Marthe Stenberg)

Jeg er jo fra gudbrandsdalen og får litt hjemmefølelse av detta.

Asgeir Borgemoen

LEK: Asgeir Borgemoen var fornøyd med å kunne leke seg litt med bilen på et jorde utenfor Hamar. (Foto: Marthe Stenberg)

Dette må du vite om Isuzu D-MAX:

- Kåret til årets pickup i 2019.

- Premium utstyrsnivå.

- Tåler enorm hengervekt.

- Rask levering, mange på lager.

- Mange forskjellige modeller. Blant annet "ekstrem-versjonen" Arctic truck med blant annet hevet fjæring og store hjul.

- Prøver ikke å være noe den ikke er

Dette er biler som i utgangspunktet har et størst marked hos bedrifter. Borgemoen tror imidlertid flere og flere privatpersoner kommer til å gjøre som han framover.

- For det første er D-Maxen i seg sjøl veldig bra. Og det jeg liker med den er at den ikke prøver å være noe den ikke er. Det er rett og slett en ordentlig arbeidshest. Privatmarkedet på pickup er noe som bare kommer til å bli større, og da er denne helt perfekt, sier han.

- Hvordan var opplevelse med å få kjøre rundt på et jorde i en halvmeter snø?

- Jeg er jo fra gudbrandsdalen og får litt hjemmefølelse av detta. Jeg har fått lekt meg, sier han og gliser før bilentusiasten påpeker en viktig ting med Isuzu`en.

- Det er ikke alle biler som klarer så mye løssnø. Det er veldig bra dekk på denne, i tillegg til at bilen rett og slett tåler det og har ikke noe problemer med å gjøre det.

Lurer du på hvem som stakk av med seieren i duellen av Asgeir og Terje? Se videoen øverst i artikkelen.

TÅLER MYE: Isuzu D-MAX i aksjon på jorde med en halv meter snø. (Foto: Marthe Stenberg)
LYS FRAMTID: Bilforhandler Terje Hagelund. (Foto: Marthe Stenberg)

Lys framtid i møte

Terje Hagelund har jobbet som bilselger i de samme lokalene på Storhamar siden 1986. 

- Jeg har vært gjennom fire forskjellige eierskap, så det har vært en del opp- og nedturer, innrømmer 60-åringen som nå er optimist.

- Sjøl om jeg begynner å bli gammel så ser framtida lys ut nå. Mobile er villig til å satse. Det er den største forskjellen fra tidligere eiere, sier Hagelund som gleder seg stort til å smitte over sin Isuzu-entusiasme på andre i tiden framover.

- Fra før har vi Opel og Suzuki. Når vi nå også har tatt inn Isuzu er det et veldig flott supplement til det vi allerede har. Vi er jo også veldig begeistret for pickup, forteller den nybakte jubilanten.

Redaksjonen i Ringsaker Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet